Noen som har et presist termometer (thermapen etc) jeg kan låne i en dag, Ø. Romerike?

Jeg har begynt å tvile på temperaturene mine. 3x STC'er og 3 PID'er.

Er det noen som har et termometer som de VET er veldig presist, som jeg kan låne i en dag for å kalibrere probene mine?

Jeg har kalibrert etter offset ved kokende vann, men aner ikke hvis det stemmer lengre ned på skalaen..
 
Vann med isbiter holder 0 grader celsius til isbitene er smeltet. Så har du et punkt i den andre enden av skalaen også når du skal kalibrere.
 
Vann med isbiter holder 0 grader celsius til isbitene er smeltet. Så har du et punkt i den andre enden av skalaen også når du skal kalibrere.

Hvis det er off så tror jeg at jeg bare blir mer forvirret. Er ute etter å kalibrere slik at jeg vet at 40-70 grader er innenfor.
 
jeg har samme problem selv. Jeg har så langt brukt et glass-termometer fra bryggeland som referanse, men det viser 2 grader for mye på kokepunktet. Hvis det også viser 2 grader for mye på frysepunktet, kan jeg da gå ut ifra at det har samme offset i området mellom 50-80 grader?
 
Jeg grubler også på hvordan jeg skal få kalibrert termometerne mine om dagen. Med tradisjonelle glass-termometer er kanskje sjansen større for at avviket er lineært hele veien? Med digitalt kina-termometer er det ikke godt å si.
 
Jeg fant endelig ut av "problemet" jeg hadde. Tenkte ikke på at ved 179moh koker vannet ved 99,5 grader. Irriterte meg grønn over at fire forskjellige termometere viste ca 99.5 grader. Kalibrerte PIDene ved koketemp og sjekket de mot termometer lengre ned på skalaen og de viste det samme. Jeg antar at offset ikke kan være på desimalen likt, hvis en eller både PID og termometer viser feil lengre ned på skalaen
 
Tilbake
Topp