Noen som kan anbefale en øltype/oppskrift?

Tenker å ta en liten bryggedag på søndag men vet ikke helt hva jeg skal gå for. Ikke fordi jeg er tom for ideer og tanker, men fordi jeg veldig fersk i gamet og kunne tenke meg å lære hvordan andre ville brukt de tilgjengelige varene. Har desverre ikke utstyr til allgrain så det blir ekstraktbrygg.
Ønsker en lys/amber øl med distinkt aromasmak og rundt 5-6% alk. Er det noen som har en oppskrift å anbefale? Har ikke prøvd Cascade i bryggene mine enda, så jeg ønker at dette er humlen som virkelig lyser igjennom kjøletåke,infeksjoner, influensa og opprør i Egypt. Kunne også tenke meg en ettersmaken med snev av honning og sommer. Alle tips mottas med takk.  :yes:

Tilgjengelige ingredienser:

Maltekstrakt
Coopers Light 1,5kg
Coopers Amber 1,5kg
Wayermann Bavarian Dunkel 4kg (Inneholder Bavarian münchnermalt, karamellmalt og pilsnermalt)

Malt
Carapilsnermalt 760g
Special B 600g
Caramunich 3 600g
Carafa special 3 900g

Humle
Saaz 320g
UK Challanger 120g
UK Fuggle 120g
US Cascade 100g

Gjær
Wyéast Brit Ale 1pk.
Wyéast Bohemian Lager (Slurry brukt i lys Saaz Lager)

Annet
Lynghonning 450g

Mvh
Daniel
dAb
 
Har laget en american amber ale oppskrift i forhold til hva du har. Men du bør lage starter på brit alen eller bruke lager slurry å gjære på 15-16 grader for å få en litt fruktig smak.

BeerSmith Recipe Printout - http://www.beersmith.com Recipe: trippel A
Brewer: Brede Venås
Asst Brewer:
Style: American Amber Ale
TYPE: All Grain
Taste: (35,0)

Recipe Specifications
--------------------------
Batch Size: 20,00 L     
Boil Size: 24,34 L
Estimated OG: 1,057 SG
Estimated Color: 28,8 EBC
Estimated IBU: 33,5 IBU
Brewhouse Efficiency: 70,00 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amount        Item                                      Type        % or IBU     
1,50 kg      Amber Liquid Extract (24,6 EBC)          Extract      37,97 %     
1,50 kg      Pale Liquid Extract (15,8 EBC)            Extract      37,97 %     
0,50 kg      Caramunich III (Weyermann) (139,9 EBC)    Grain        12,66 %     
30,00 gm      Challenger [5,60 %]  (60 min)            Hops        19,5 IBU     
50,00 gm      Cascade [5,40 %]  (10 min)                Hops        11,4 IBU     
50,00 gm      Cascade [5,40 %]  (2 min)                Hops        2,6 IBU     
0,45 kg      Honey (2,0 EBC)                          Sugar        11,39 %     


Mash Schedule: My Mash
Total Grain Weight: 0,50 kg
----------------------------
ERROR - All Grain/Partial Mash recipe contains no mash steps

Notes:
------
Mesk spesialmalten i 70 grader vann ca 40 min
Tilsett honningen etter kokingen er ferdig før nedkjøling.
la gjærne stå ca 20 min 80 grader for å få god humlearoma før videre nedkjøling.

-------------------------------------------------------------------------------------
Håper det kan være til inspirasjon.
 
Perfekt! Virker som den er akkurat i min målgruppe:) tusen takk. Blir en 5-6l starter ettersom gjæren er fra november. Eller kanskje 2x2L ish. Gleder meg til resultat og Takker igjen :skitbra:
 
Tilbake
Topp