Nøgne Ø Kriek of Telemark

Fikk rasket med meg noen flasker av denne, og synes det var strålende godt. Nydelig syrlighet og super aroma, bragte frem barndomsminner om friske bær fra farfars hage. Ser for meg at dette er et perfekt øl til spesielle anledninger, f.eks servert med vellagrede hvite myke oster.

Men jeg har et spørsmål: hvordan lagrer man denne best? Jeg syntes som sagt den var strålende allerede, så jeg heller mot å sette alt i kjøleskap, men er det kanskje muligheter for at det utvikler seg til nye høyder med lenger flaskemodning i høyere temp?

Hva sier ekspertisen?

Noen av flaskene har helt absurde menger diacetyl. Jeg har smakt den tre ganger, med varierende mengder. Derfor heller jeg mot at det beste er å lagre dem i romtemperatur.

Vekker denne tråden jeg. Noen som har fått smakt og tak i årets versjon? Har ikke funnet den på Valken i Bergen enda i allefall.

Jeg orka ikke å vente, smørsmak eller ei. Forstod slik at de i år skulle prøve å kvitte seg med den.

Det er nok desverre en konsekvens av syrning med lactol at diacetylen kan komme snikende. Vi får være glade for at det ikke er smørsyre.

Den kommer på What's Brewing-festivalen i Stavanger, så jeg regner med den dukker opp på polet rimelig snart. Cantillon anbefaler å drikke krieks relativt ferske, da fruktsmak og aroma gradvis forsvinner.

Siden 2013 allerede ligger i polets sortiment så kommer den som "påfyll". Ikke noe problem.
Dette er jo grunnen til at de ikke endret navnet på ølen. Det er jo egentlig Kriek fra Buskerud i år.

Tilbake
Topp