Nok et tråd om å komme i gang med fat..

Heisann!

Da har tiden kommet til at det er på tide å pensjonere flaskene og kjøpe inn fat. Har lest en del på forumet så er ikke helt blank, men har noen spørsmål som jeg håper noen gidder å svare på :)

- Jeg drikker ikke allverden, så ølet blir fort vekk stående i 6-9mnd. Lurer på om det blir mye styr med fat - hva må gjøres mens fatene står der mellom tappingene? Vask av slager? Bytte ut CO2? Endre trykk?

- I dag tar det jo 14 dager å gjære og 14 dager å karbonere - vil det siste steget bli nevneverdig kortere med fat?

- En tidligere kollega hadde med fat på fest og brukte patroner for å drive ut. Ølet var godt, men det virket umulig å kontrollere trykket. De første 5-10 glassene var bare fyllt med skum, de neste 3 var ok, og deretter var ølet helt flatt, før loopen startet på nytt. Opplever man slikt når man har det hjemme, og finnes det ok alternativer for å ta det med? (regulator/flow meter el. hva det kalles?)

- Jeg tar ofte med meg flasker i dag, og vil gjerne ha muligheten framover. Er beergun et likeverdig alternativ, eller er det bedre å f.eks standardisere på 12L fat og ha resten over på flasker?
 
Ølet holder seg helt greit på fat, kraner og tappelinje derimot kan by på problemer om det står lenge. Jer er typisk hjemme i 2 uker og på jobb i 2 uker... slet med kranene satt fast, har nå gått over på Perrlick så får vi se om ikke det gjør susen.
Mange måter å karbonere på, tidligere hadde jeg 3-4 fat og 2 kraner,da hastet det med å få karbonert ølet så ble å kjøle ned til nesten null og så rulle i 2-3 minnutter, nå har jeg 10 fat og 6 kraner så hasten er redusert.. har egen co2 flaske for karbonering, så bare setter på 1 bar i en uke i kjellertemp så er det god to go
 
Skal fatet stå lenge og ikke er fult pleier jeg å skru opp trykket litt og koble av tappeslange for skylling. Det avhenger av temperaturen fatet står i.

Dersom du karbonerer naturlig tar det like lang tid. Bruker du co2 kan du gjøre det på kortere tid (avhengig av temperatur).

Høres ut som din tidligere kollega hadde dårlig tappeutstyr. Har hatt gode erfaringer med sodasstream co2 flaske med regulator og en vanlig picnic kran. Det er god demping i picnic kraner, så da slipper du gjerne unna skumfylte halvlitere de første tappingene.

Beer gun er et godt tillegg til fat. Da kan du tappe ut flasker uten bunnfall og ta med deg. Jeg selv litt med mye skum når jeg bruker Beer gun, men mange andre har gode erfaringer.

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Kjører du med regulator på 1 bar i ca 7 grader og rett slangelengde blir det ikke skum.
Værre er det hvis øl som ikke tåler det blir stående lenge på fat, tror ikke du skal haste deg med fat, kast ikke alle flasker så kan du gå gradvis over til fat.
 
Mitt liv som brygger har blitt revolusjonert etter overgang til fat. Det er helt utrolig mye enklere synes jeg. Jeg benytter foreløpig kun Picknik kraner.
 
Tilbake
Topp