nybegynner søker råd :)

Heisann.
satte mitt første øl (ekstrakt sett) og har vært klar til og drikkes ei uke nå.
må sies at dette ble kjøpt på europris.
MEN. det smakte rett og slett ikke bra :)
det ekstrakt sette jeg kjøpte så fulgte jeg oppskrifte til pung og prikke "nesten"
tilsatte et glass maltekstrakt i stede for sukker.
Syntes det er noe bittert og ikke veldig god ettersmak.
Men må sies at jeg var uheldig med dette sette. da jeg så at det hadde gått ut på dato etter at jeg hadde satt det.

Men jeg gir ikke opp så lett.
Kjøpte et nytt ekstrakt sett fra bryggselv. dette er da amerika ipa.
dette er nå klart for flasking og håper på et bedre resultat.
Kjøpte også med sukkertøy som skal brukes for og få kulsyre i ølet.
1 sukkertøy pr 0.33 flaske.

kjøpte også et slags hydro meter som jeg ikke skjønner en dritt av :)
hvordan fungerer detta hydrometeret egentlig?
Jeg er nok ikke den "skarpeste" kniven i skuffen.men bruksanvisningen skjønte jeg ikke bæra av:)
Hilsen en amatør innen ølbrygging :)

Velkommen
Beste måte å stadfeste sukkerinnholdet og potensiell alkohol er vha hydrometer evt refraktometer. Man måler før og etter gjæring, og differansen er det sukkeret som gjæren klarte å spise. Fyll væske i en høy slank beholder, hiv meteret oppi, og les av på skalaen der væsken slutter.

Syntes det er noe bittert og ikke veldig god ettersmak.

Er du påpasselig med renslighet? Det er mulig du har fått en infeksjon i ølet.
Etter at det er kokt skal alt som kommer i kontakt med ølet være sterilisert.

Lykke til, du har tatt et langt steg allerede når du har gått over fra Europris til Bryggselv.

takker for svar. tror nok ikke at det er noe infeksjon,har kokt alt som har vært i nærheten av ølet.ble bare litt bittert.mulig det skal være det.kjøpte det mørkeste ølet dem hadde.noe alla guinnes.mulig et glass med maltekstrakt ble litt mye?

2 uker gjæring og 2 uker karbonering?

Gjærlukten du beskriver kan også være fusel lukt, som kommer av for høy gjæringstemp. Forsøk å gjære batchen på 18C, avslutt med noen døgn på 20C og til slutt et døgn i kjøleskap slik at øllet bunnfeller mest mulig. Så tappe

Ikke gi opp! Tenk igjennom prosessen din, og les deg gjerne mer opp på det du gjør. Du skal klare å lage godt øl - og når du lykkes er du solgt! :) Anbefaler deg å forsøke igjen.

Når du sier du tillatte et glass maltekstrakt. Var det Moss fra super'n på hjørnet? Tror du evt. Kan forklare noe av usmak der.

Moss er kun brukbar til å lage gjærstarter med. Smakte på vørteren av en slik gjærstarter, og fant ut at den vil jeg ikke bruke i øl som skal drikkes.

Mitt første sett var fra Europris for mange år siden. Det gikk i dass. Etter det gikk det mange år før jeg prøvde igjen. Men i mellomtiden hadde jeg lest mye på bl.a. dette forumet, og lest mye om øl generelt. Dermed fikk jeg avslørt veldig mange av de feilene jeg gjorde første gang, bl.a. mye om renslighet og behandling under og etter gjæring. Jeg gjæret bl.a. i en kanne uten tanke på tilgang av luft, og flaskene var brusflasker bare skyllet i vann. Det smakte sur gjær. Heldigvis har jeg lært mye mer nå.

Jeg ga bort ei flaske til en kompiss i går som har bodd i england i mange år. Fikk akkurat status oppdatering nå.
Han er glad i mørk øl.å han påsto at den smakte godt. Så enten er jeg veldig sær på ølsmaken.eller mulig den skal være bitter.skal flaske den ipa ølen i dag.så blir spennende å smake på den.
Hvor lenge lar dere det stå til gjæring ca?

En ting man lærer veldig fort, er å ikke bruke maltekstrakt og gjær som man finner på kiwi :)
Kjøp råvarer fra bryggebutikker.

3 ting som jeg anser som det viktigste når man er nybegynner:

1: Renslighet, renslighet, renslighet (Bruk StarSan på ALT som kommer i kontakt med vørteren etter at den er kokt).
2: Gjæringstemperatur...Hold det stabilt på 18-19C (Gjelder de aller fleste ekstrat-sett øl).
3: Lufting av vørter. Sørg for å få masse luft inn i vørteren før du tilsetter gjær. Rør kraftig eller rist på bøtten.

Når det gjelder renslighet.så har jeg nok overdrevet litt. Førsk skuret alt i kokende vann.så rett i oppvasmaskin.så har je skylt i kokende vann.å så til slutt så har jeg kokt alt i kjele.så skylt i varm vann før jeg setter ølet i :)
Dette gjelder både flasker og sleiver som brukes.

Skylle i varmt vann (som i ikke kokende) er ikke sterilt, så jeg ville droppet det punktet.
Bruk et no-rinse saniteringsmiddel i stedet, så slipper du å skylle etterpå.

Tilbake
Topp