Nybegynner som trenger litt råd.

RayOlav

Norbrygg-medlem
Hei,

Har endelig gått til innkjøp av ett startsett for ølbrygging. Det er av det litt billigere varianten, som er basert pa malt- og humleekstrakt. Kjøpte også en pose med maltekstrakt pulver, for å bruke istedenfor vanlig sukker (som det står man skal bruke på pakken).

Men etter og ha søkt litt rundt på forumet, sitter jeg igjen med noen få spørsmål før jeg setter i gang.

1. Er det riktig å koke opp maltekstrakt pulveret med 5 liter vann, la det koke i 15 min., for så og ta kjelen av platen og blande inn sirupen? Eller bør sirupen også få koke litt? Har forstått det sånn at litt av aromaen da kan dampe bort.

2. Går det greit å blande det i kjelen, rett i gjæringskaret med kaldt vann (20 liter ca.) for å få avkjølt det?

3. Det fulgte også med en ekstra 25 liters bøtte, som jeg tenkte jeg skulle bruke før tapping, for å blande det ferdig gjæra ølet med sukker lake. Er dette anbefalt istedenfor og ha sukker rett på flaska? (Hva er ellers den ekstra bøtta til?)

Håper på svar, da jeg er litt usikker før jeg setter mitt første brygg  :)

Mvh - Raymond

Er på ingen måte noen ekspert men kan dele mine erfaringer....
1. Eg lot både sirupen og spraymalt (som eg antar du mener med malt ekstrakt) "trekke" på ca 80 grader ei lita stund (45min)
2. Høres ut som en bedre ide enn det eg gjorde som var å sette gjæringsdunken i kaldt vann(med isbiter) og noen fryseelement i tanken for å få ned temperaturen) eg brukte å pitche på for høy varme men ble øl av det og.
3. Eg bruker som du foreslår å ha sukkerlake i den andre bøtta, synes det er enklere enn å ha direkte på flaskene (men det er da bare min latskap) egentlig mistenker eg at grunnen til at man får to bøtter på startet for øl er at man trenger to når man lager vin. Og så vidt eg har forståt er mange ølstartsett basert på vinstartsett hvor man bare bytter ut råstoffene til vin med øl....

Ellers så vil eg bare minne om at renslighet er en dyd og at klor er din venn....

GuttØrn skrev:
Er på ingen måte noen ekspert men kan dele mine erfaringer....
1. Eg lot både sirupen og spraymalt (som eg antar du mener med malt ekstrakt) "trekke" på ca 80 grader ei lita stund (45min)
2. Høres ut som en bedre idé enn det eg gjorde som var å sette gjæringsdunken i kaldt vann(med isbiter) og noen fryseelement i tanken for å få ned temperaturen) eg brukte å pitche på for høy varme men ble øl av det og.
3. Eg bruker som du foreslår å ha sukkerlake i den andre bøtta, synes det er enklere enn å ha direkte på flaskene (men det er da bare min latskap) egentlig mistenker eg at grunnen til at man får to bøtter på startet for øl er at man trenger to når man lager vin. Og så vidt eg har forståt er mange ølstartsett basert på vinstartsett hvor man bare bytter ut råstoffene til vin med øl....

Ellers så vil eg bare minne om at renslighet er en dyd og at klor er din venn....

Mye riktig her! Om jeg skal være kritisk til punkt 1, ville jeg ha kjøpt humle, kjøre humleprogram og koke i ca 1 time. Men dette bør du kun gjør om du har ekstra humle. punkt 2 er det bare å kjøre på med kaldt vann! Norsk vann er rent og uten bakterier(her er det mange meninger, men jeg har aldri erfart noen infeksjon selv om jeg har tilsatt kaldt vann rett fra springen). punkt 3 er bra! Men husk å koke opp sukkerlaken for å minske faren for infeksjon! Du trenger også mye mindre vann en du tror. Jeg tror 130-150 g sukker bør være greit om utgjæringen har gått bra. Jeg vil ikke anbefale å ha sukker rett på flaskene. Dette er vanskeligere enn det høres ut som. Men for å sitere Guttørn: renslighet er en dyd! Dette er alfa omega om du skal få godt øl! Klor er en god venn, men Starsan er kjærligheten i livet, siden du ikke trenger å skylle dette. Klor er litt vanskelig å skylle bort. Ellers vil jeg presisere forskjell på renhold, desinfeksjon og sterilisering. Sterilisering er noe kirurger gjør som tar 100% av bakteriene. Renhold er viktig, men kun for å ta bort tydelig rusk. Desinfeksjon er det du er ute etter. Husk at zalo antibakteriell eller ballongrens du får kjøpt på europris, IKKE desinfiserer! Klor, starsan, koking osv er det eneste som funker. Håper du ble mer klok enn forvirret av dette :D

var det et ferdig kit?
som du skulle tilføye spraymalt i stedet for sukker.
da er det ganske rett frem egentlig.
jeg ville bare rørt ut spraymalten i varmt vann, tilsatt ekstrakt settet.
blandet det godt.
tømt det over i gjørings dunken, fylt opp med vann(pass på at du får riktig tempratur).
ha i gjær.  etter 15 min så er du ferdig.

Hei,

Vil bare takke alle som har svart for tips og delte erfaringer :)

Satte brygget for ca. 5 timer siden, og det bobler jevnt og trutt i gjærlåsen.

Desverre fikk jeg bare lest svaret ifra GuttØrn før jeg startet (veldig bra svar, og det fikk meg til å sette i gang og prøve). Men er nå litt bekymret for desinfiseringen av utstyret før jeg gikk i gang, og om det kan ha ødelagt brygget.

Freddy89 skrev:
Husk at zalo antibakteriell eller ballongrens du får kjøpt på Europris, IKKE desinfiserer!

Jeg brukte nettopp Saga sin Ballong og Flaskerens, kjøpt på Europris. Dette siden jeg trodde det var ett godt alternativ til klor, men skjønner jo nå at jeg skal gå til innkjøp av starsan til neste gang. Jeg vasket alt som var i kontakt med brygget med en blanding av ballongrens og vann, og skylte det godt etterpå.

Spørsmålet mitt nå er hvordan merker jeg at brygget er blitt infisert? Jeg er glad i øl, og har drukket mye forskjellig varianter, men vil jeg tydelig merke det på smaken om det er blitt infisert? Og om jeg ikke gjør det, kan det være farlig og drikke infisert øl?

Ellers vil jeg takke Freddy89 for tipsene, og vil ha dem i bakhodet neste gang jeg setter et brygg (for det blir en neste gang, uansett hvordan dette går).

biri skrev:
var det et ferdig kit?
som du skulle tilføye spraymalt i stedet for sukker.
da er det ganske rett frem egentlig.
jeg ville bare rørt ut spraymalten i varmt vann, tilsatt ekstrakt settet.
blandet det godt.
tømt det over i gjørings dunken, fylt opp med vann(pass på at du får riktig temperatur).
ha i gjær.  etter 15 min så er du ferdig.

Ja, det var et ferdig kit, så skulle bare tilsette 1 kg. sukker, men jeg kjøpte Beer Enhancer i stedenfor. Vet ikke om dette kalles spraymalt, da det inneholdt en del druesukker i tillegg til maltekstrakt.
Men fremgangs måten var veldig rett fram, og det tok ikke særlig lang tid. Eneste jeg brukte litt tid på var og få 7 liter vann med "spraymalt" til å koke (må få meg en ny komfyr :p)

Takker igjen for svarene jeg har fått :)

ikke bekymre deg om du har vasket med ballongrens fra europris.
jeg bruker bare den til gjæringsdunkene mine jeg.
bare husk å skyll godt, den er like bra som alt annet.du hadde klart deg helt fint med kokende vann.
mange er fanatisk opptatt av sterilisering og desinfisering, bare du har rengjort og skyllet grundig over det som kommer i kontakt med ølet ditt er du ganske trygg.
men kjøp deg starsan, den kan brukes om igjen mange ganger og er rimelig safe.
og gled deg til ølet ditt er drikkeklart.

Infisert øl er ikke farlig å drikke! Øl har den flotte egenskapen, at uansett hvor infisert og ille det smaker, er det ikke farlig å drikke! Hva det smaker kommer veldig ann på. Noen øl er infeksjon ønskelig, mens i andre typer ødelegger det totalt.  :skitbra:  http://episkebryggeri.no/2012/02/usmaker-og-bismaker-i-ol/ Der er en link som forklarer de vanligste infeksjonene, og mulige løsninger. Som regel går det veldig bra, men etterhvert(du kommer til å bli hekta av å brygge øl  ;D ) bruker du mer penger på brygging, og da er det kjedelig å gamble på at det går bra med tanke på infeksjon. Starsan koster 3-4 kr ekstra pr. brygg. Det er veldig lett å måle opp rett mengde, da det er en "måler" på hver flaske som du fyller opp, ti liter med kaldt vann, og rist! La dette stå noen minutter og hell ut. Ingen skylling nødvendig, og du får alltid rett mengde desinfiseringsmiddel! Ellers så vil jeg anbefale at ølet står ca. 2 uker til gjæring. Dette er en fin regel, da er du sikker på at det er gjæret ut godt. Ellers så er det lurt å måle OG og FG(sukkerinnhold før og etter gjæring). Dette måler du med en oechlevekt(som kjøpes på europris). Dette er vel den eneste måten å måle alkoholinnholdet på ølet ditt. Så til slutt, bør ølet stå minst to uker på flaske før det kan drikkes. Da er det kommet godt med kullsyre, og eventuelt bunnfall har lagt seg. Jo lenger det lagres, jo bedre blir det  :namnam: Men det er fort gjort å drikke opp en del før to uker er gått  :biersmile: Ellers, lykke til og fortsett å stille spørsmål om det er noe du lurer på!

Infeksjon i øl er ikke farlig å drikke.
patogene bakterier (farlige/skummle for mennesker) overlever ikke i øl.
Det som gir usmak kan være flere typer bakterier. melkesyrebakterie f.eks. denne finnes naturlig i mye av det vi spiser/drikker, og i vårt eget førdøyelsesystem.
kommer denne i kontakt med øllet, blir det infisert, og får en meget ubehagelig smak. men det er fortsatt ikke farlig å drikke det.
Hvis du derimot orker å drikke store kvanta med infisert øl, og får i deg store mengder, kan det nok sette fart på fordøyelsen, med påfølgende ubehag :)
Som påpekt her, dessinfisering gjøres på mange måter, men de som skyller med vann etterpå, kan egentlig droppe det, da det da ikke har noen effekt.
Da har man en viss risiko for infeksjon, men det kan også gå bra.

Tusen takk for alle de gode svarene.

Nå har brygget stått og gjæret i over et døgn, og det bobler jevnt i gjærlåsen. Men det har også dannet seg en skumkant rundt kanten,  med en brun rand. Det lukter litt som gjær, så spørsmålet mitt nå er om jeg skal røre dette ned i brygget igjen, eller la det være?

Hei,

Er blitt litt bekymret for brygget mitt, da jeg hadde lite (les ingen) kontroll på temperaturen når jeg tilsatte gjæren.
Selve gjæringen startet etter omtrent 1 time, mens gjæringskaret da var varmt og ta på. Det boblet konstant i gjæringslåsen i nesten 2 døgn, men nå etter 3 døgn er det bare en gang i minuttet.
Temperaturen ved gjæringskaret er 20-22C

Kan jeg ha ødelagt for mye av gjæren ved å "pitche" med for høy temp?
Og hjelper det eventuelt og tilsette mer gjær?
Eller er det normalt med så stor avtakning i boblingen i låsen?

Håper ikke brygget er ødelagt, selv om jeg regner med noen usmaker pga. av dette.

Mvh - Raymond

Det kalles stormgjæring, denne avtar etter noen dager. Da er det bare å la det gjære ferdig i 14 dager. Ikke bry deg om det bobler eller ikke i gjærlåsen, bobling har ingenting å si for om ølet er ferdiggjæret.. Ta en SG ( hydromerer)måling på dag 12 og 14 . Hvis de er like, så er det bare å flaske/ fate ølet..  Men ølet vil nokfå noen usmaker pga høy gjæringstempratur.

Tips til neste gang: søk her på forumet etter metoder for mer stabil gjæringstemperatur, da vil du merke stor fremgang i smaken på brygget.

Hvis rommet har ca 20 grader kan du legge på ca 3 grader for å få et anslag om hvor varmt det er i selve dunken under stormegjæringen. For å svare på spørsmålene: Du kan ha drept gjæren når du pitchet. Jeg tviler på dette siden det faktisk har gjæret. Men man bør ikke ha i gjæren om vørteren er for varm. Du kan tilsette mer gjær. Om dette anbefales vet jeg ikke, men jeg har selv gjort dette med stort hell! Ølen min hadde stått en måned med elendig utgjæring og det hadde fått en veldig saltaktig smak, slengte oppi en pakke tørrgjær, så var ølet faktisk blitt noe av det beste jeg har lagd. Men her har jeg hørt forskjellig resultat. Så det får nesten bli opp til deg! :yes: Eller så skal du ikke bekymre deg for at gjærlåsen ikke bobler. Til meg har boblingen vart fra 2 dager, til 2 uker. Har blitt utgjæret like godt hver gang. Har du oechlsevekt? Jeg anbefaler deg å måle SG(evt FG...kall det hva du vil) for å få en anelse om hvordan gjæringen har gått. Mulig jeg ikke har lest godt nok over tråden din, men hvilken gjær har du brukt? målte du OG før du hadde i gjæren? Tok du temperaturen på vørteren før du hadde i gjæren? Til slutt for å roe nervene, jeg tviler sterkt på at brygget er ødelagt om du har hatt skikkelig renhold!  ;D

Takk for raskt svar :)

Jeg brukte gjæren som fulgte med settet, stod ikke noe navn eller noe, men det var tørr gjær. Jeg blandet den med litt lunkent vann, og lot den stå i 15 minutter, før jeg hadde den oppi vørteren.

Jeg målte OG til ca. 1040 (justert litt opp siden temp trolig var høyere en 20). Tok en måling akkurat og da ligger det på 1012, så det har jo gjæret.

Litt mer beroliget nå, har lyttet litt for mye etter boblingen. Får smøre meg med litt tålmodighet i en uke til, så får vi se :)

Takker igjen, virkelig lett og spørre om ting på dette forumet  :skitbra:

Da trenger du ikke tilsette mer gjær.... La det stå..

Jeg kan også anbefale et medlemskap, da får du tilgang til masse nyttige artikler. Samt gode rabatter hos div bryggebutikker...

Du kan ta med deg et tips til neste gang du skal brygge: Kast posen med gjær som følger med. Det er sjelden av god kvalitet. Du kan kjøpe feks. Safale us-05. Den er en god all-around tørrgjær som gjør jobben til de fleste øltyper! Ikke fryktelig høy alkoholtoleranse, men den skal godt funke til å gjære ut til ca 7,5% uten problemer. Fordelen med denne gjæren er at den er ganske nøytral på smak.  :biersmile:

det med kvaliteten på gjær som følger med kit.
det kan ikke være så dårlig som mange sier., coopers f.eks de sender sikkert med noe som tilsvarer det de bruker i sine ferdige butikk øl.
jeg nekter å tro det er så dårlig som mange sier.
men at det er gjær som gir bedre smak, utgjæring og slikt. jøss jada det er greit.

det er allerede gjordt.
coopers draugth med original gjør og en med nottingham.
tro meg den originale var bedre, for jeg syntes nottingham gjæren ga en tørrere øl.
og den litt morsomme eple smaken coopers sin gjær gir. passer meg godt.
har testet en del forskjellige typer gjær, safale s-05 ga en helt ok rest sødme som passet meg bra.
men alt dette går på personlig smak, heldigvis så er vi alle utviklet med forskjellig smak.

Tilbake
Topp