Nybegynner som trenger litt råd.

Hei igjen  :)

Takker for alle svarene jeg fikk i fobindelse med mitt første brygg. Har nå fått det på flasker. Smakte på det under tapping, og forventningene er ikke så store, smakte ganske vassent (hvis det sier noe).
Men, men det var et rimelig sett, og har fått meg i gang  :skitbra:

Har nå satt min andre batch. Det er et St Peter´s IPA 3 kg ekstrakt sett.

Alt har gått greit, men er litt bekymret for lav OG. Målte denne til 1.045. På settet står det at det bør tappes når FG er under 1.014, og det skal gi en ABV på 5,5%.
Burde ikke OG da vært mye høyere? Rundt 1.055?

Det var et godt lag med skum (rørte og ristet bra) da jeg tok ut prøven til OG, kan det ligge så mye sukker i dette, at prøven vil bli lavere?

Mvh - Raymond

Jeg tror svaret på hvorfor ølet ditt ble litt vassent kan ha me humlen å gjøre. Det er veldig begrenset med humle i settene fra europris! Neste gang du jo prøve et ølsett og kjøpe litt ekstra humle i tilleg ;) Hvordan gikk du fram for å måle OG? Jeg pleier å riste gjæringsdunken som en tulling når alt som skal være i dunken, er i dunken, deretter tar jeg et måleglass for å måle OG. http://www.brewersfriend.com/abv-calculator/ Der er en grei link for å måle OG forresten ;) Lykke til!

RayOlav skrev:
Smakte på det under tapping, og forventningene er ikke så store, smakte ganske vassent (hvis det sier noe).

Ølet smaker oftest mye bedre når det er karbonert og fått stått en uke eller to. Det kan være utrolig stor forskjell! Mange av ølene våre (spesielt de uten mye humle) har smakt tynt og lite godt ved flasking - for så å overraske stort i positiv retning etter et par uker  :biersmile:

det er sant som Ørnegård sier!  :biersmile: Om du smakte på ølet med en gang vil det ikke smake godt. Kullsyre "fresher" opp litt i munnen, samt at ved tiden vil bunnfallet felle og modningen får startet. Dette utgjør stor forskjell!  :biersmile:

Hei,

Ja, skal la det stå noen uker, så sjekker jeg det ut da. Krysser fingrene, men som sagt ikke så farlig om det skulle bli dårlig, er i gang!

Litt redd for at flaskene ikke ble rene nok også. Kjøpte pant flasker på butikk. Vasket dem først i varmt vann, rene for alt synlig dritt. Så satte jeg dem i en blanding med ballong- og flaskerens ifra Europris, skylte dem deretter godt og satt til å renne av seg.

Har jo i etterkant lest litt her på forumet, blant annet om "flash-o-matic" metoden, og det å putte dem i ovnen for desinfisering. Til neste batch skal jeg gjøre det enkelt, og gå til innkjøp av noen nye Coopers PET flasker ifra bryggselv  :) Samtidig plukke opp en flaske med star san, som jeg har skjønt er et "must have".

Men har som sagt lært mye ifra den første omgangen med brygging, og er bare blitt mye mer gira på å fortsette. Det var jo ikke så vanskelig og skummelt som jeg hadde fryktet. Hvem vet kanskje jeg prøver meg på "all-grain" i nær framtid  :yes:

Vil igjen bare takke for svar  :skitbra:

Mvh Raymond

Hei,

Har min andre batch stående til gjæring, har stått en uke nå, så tenkte jeg skulle ta en SG måling.
Når jeg åpner lokket ser jeg en god del brune flekker som dekker overflaten til ølet. Nybegynner som jeg er, får jeg litt panikk, og tar og rører dette inn i ølet igjen.
Var dette dumt gjort?

OG var 1046, og SG viste 1019, noe jeg syntes var mye etter en uke, burde vel ha sunket mer.

Brygget er forresten et St. Peters IPA Ekstrakt sett.

Mvh Raymond

Tilbake
Topp