Nye regler for plassering i NM

joques

Dommer
God dag, vyrde medbryggere!

(Kunne noen være så snill og spre denne informasjonen til de andre bryggerforaene som finnes der ute?)

Ved neste NM i ølbrygging kommer vi i dommergruppa til å foreta et lite grep i forhold til tidligere års konkurranser.

Først vil jeg si at dette blir et prøveprosjekt. Hvis det ikke fungerer tilfredsstillende, så er veien kort tilbake til det gamle systemet :)

Det har opparbeidet seg en følelse av at det er for lettvint å ta medaljer i de klassene der det stiller få øl. Stjerneeksempelet på det
var NM i vår, der en av klassene bare hadde tre deltagende øl, hvor dermed samtlige gikk rett til finalen uten engang å smakes på i forbedømmingen, og samtlige fikk medalje, uten konkurranse, og uavhengig av ølenes kvaliteter.

Det er ikke unaturlig å tenke seg at det kan friste å utnytte dette, og levere ølene sine i klasser der det er få deltakere, for dermed å
øke sine medaljesjanser betraktelig.

Men helt uavhengig av denne typen potensiell "utnytting", føler dommergruppa at det skal være et visst minstemål for å ta
medaljeplasser i NM.  Det skal være gjevt, noe å strekke seg etter. Per i dag kan dårlige øl potensielt få medalje, bare det er få nok deltakere i klassen, og det er dette vi vil til livs. Derfor kommer ølene i førstkommende NM dømmes etter følgende regler:

Et øl må oppnå minst 30 poeng for å gå til finale. I finalen stilles det krav om minst 30 poeng for bronse, minst 35 for sølv og minst 40 for gull.

Dermed kan vi f.eks. få følgende situasjoner:

-1 øl går til finale, og får bronse i finalen. Ingen får sølv eller gull.
-2 øl går til finale, 1 gull og 1 bronse, ingen sølv
-3 øl går til finale, 1 sølv og 1 gull, ingen bronse.
-Og ikke minst: 1 øl går til finale, og får ingen medalje, fordi finaledommerne gir det under 30 poeng. Denne blir sannsynligvis den
mest uvanlige, men kan potensielt skje da ølene dømmes av ulike dommere i finalen og forbedømmingen.

...foruten den mer gjengse fordelingen, som er at tre øl går til finale og får gull, sølv og bronse.

Hensikten med dette er å få til en statusheving av hobbyen og medaljene. Vi innser at det kan tenkes at dette virker avskrekkende,
men vi håper at det skal få motsatt effekt. :) Vi får som sagt se etter førstkommende NM!
 
Ser at det foreslås nye regler for bedømming i NM.

Jeg har noen refleksjoneer rundt dette.

Hvis det skal være et minimumskrav for å komme til finalen (30 poeng),
da bør vel kanskje alle som får mer enn 30 gå videre fra forbedømminga.
Det har jo hendt at øl som ble rangert som nr. 4 i forbedømminga har fått bedre poengsum enn 3. plassen i finalen.

En annen ting er hvis det innføres terskler for premiering.
30 - 35 - 40 poeng.

Jeg ser da for meg at tre øl går videre til finalen.
Alle tre bedømmes av finaledommerne i intervallet 30 - 34.9.
Skal det da deles ut tre bronsemedaljer?
De er jo alle kvalifisert til det.

Resultatet blir da 1. 2. og 3. plass men bare bronsemedaljer.

Det bør tas stilling til om medaljekriteriene skal være rekkefølgen, 1. 2. og 3. plass,
eller kvalitetskriterier som det nå foreslås.
En blanding av begge deler kan få noen rare konsekvenser som ikke er gjennomtenkt før resultatene ligger på bordet,
og spørsmålet: "Hva gjør vi nå?", dukker opp.

Jeg foreslår en åpen diskusjon på forumet før reglene endres.
Det kan jo komme fram argumenter som ikke er belyst i dommergruppa.

Egil B.
 
Bra med innspill!

[quote author=Egil B.]
Hvis det skal være et minimumskrav for å komme til finalen (30 poeng),
da bør vel kanskje alle som får mer enn 30 gå videre fra forbedømminga.
Det har jo hendt at øl som ble rangert som nr. 4 i forbedømminga har fått bedre poengsum enn 3. plassen i finalen.
[/quote]

Dette kunne selvfølgellig vært en måte å gjøre det på, men jeg synes ikke det følger som noen logisk nødvendighet. Det har absolutt hendt at finaleøl har fått lavere poengsum enn ølet som fikk 4. plass, men det har nok mer sammenheng med at det generelt stilles litt høyere krav til finaleølene. Eller så kan det være ren statistikk (mao: det vil alltid være variasjon, siden det er andre dommere, og da vil noen øl gå ned i poengsum, og andre opp). Dette er det ikke stort å gjøre med.

[quote author=Egil B.]
Jeg ser da for meg at tre øl går videre til finalen.
Alle tre bedømmes av finaledommerne i intervallet 30 - 34.9.
Skal det da deles ut tre bronsemedaljer?
De er jo alle kvalifisert til det.

Resultatet blir da 1. 2. og 3. plass men bare bronsemedaljer.
[/quote]

Dette er et godt poeng. Umiddelbart ville jeg sagt sagt at da vil det beste av de tre ølene få bronse, og de andre får ingen. Men vi skal ta dette opp til diskusjon.

For dommergruppa,
 
Ja, enig i at med flere hoder kan man komme frem til flere mulige problemsituasjoner...! Greit å få dette avklart før man står der, ja...! (kjenner meg jo igjen fra tidligere år..;)

Synes innspillet om at flere enn 3 øl kan gå til finalen var bra. For slik vi har hatt det til nå om at bare 3 øl går til finalen gjør jo på en måte at finalen blir litt verdiløs (men det blir jo mer verdi med det gjeldende forslaget, poenggrensene tatt i betraktning). Jeg tror det kan være en idé å sende litt flere enn 3 øl til finalen, kanskje 5? Men så må det jo da finnes på en måte for å begrense dette. Kanskje de 5 beste med over 30 poeng..? Eller noe sånt...

Og man må få avklart "hva" som faktisk deles ut, er det plasseringene 1.-3. plass, medaljer (diplomer?) gull-bronse, tittel "norgesmester i hjemmebrygging" for hver gullmedalje...?

Lars
 
Vil bare tilføye at på finalen så bruker vi mye tid for å prøve å komme frem til et rettferdig resultat. Sist NM-finale så satt vi i mellom 4-5 timer og bedømte, og jeg var glad det ikke var mer enn 15 øl og bedømme. Med forslaget til Lars risikerer vi 25 øl og finaledømme, det er alt for mye for min del.

Da må man i så fall ha en delt jury i finalen som deler på klassene. Nå vil det uansett ikke komme 5 øl i hver klasse over 30 poeng, men det er interessant og se bak tallene i fjor for å kunne annslå hvor mange som kommer til å delta.

Richard
 
Ja, enig at dette med tiden (og utholdenheten) vil være et problem...

Også helt enig i at man burde ta en gjennomgang av resultatene de siste par år, og se hvordan det ville slått ut med de nye reglene (og evt andre varianter man kan tenke seg)..!

Lars
 
Lars Bjørnstad skrev:
Og man må få avklart "hva" som faktisk deles ut, er det plasseringene 1.-3. plass, medaljer (diplomer?) gull-bronse, tittel "norgesmester i hjemmebrygging" for hver gullmedalje...?

Det behøver vel heller ikke være noen sammenheng mellom medalje og plassering, strengt tatt. "Førsteplass og bronsjemedalje går til..."? Man kan være best i en klasse, men på grunn av manglende poeng er ikke brygget kvalifisert til gull?
 
Ja, det er nettopp det som er saken. Så da må man passe på akkurat hva som er formuleringen på diplomer/resultatliste, slik at ingen skal være i tvil hva som faktisk er delt ut! :)
 
Hva med å titte litt til korpsbevegelsen, om hvordan de premierer de forskjellige korps som deltar i NM. Her oppnår de poengsum etter hva de presterer, og blir så premiert etter dette. Vel dommerene der slipper jo å smake på produktene, men kan sikkert bli litt ør etter hvert de også.
veldig flott at dere tar opp dette temaet. :skaal:
 
Det er delt inn i flere divisjoner. Elite, første ,andre og tredjedivisjon. 1plass til de som har oppnådd høyest poengsum osv. Dette er i hver divisjon.
Det premieres også med ærespriser o.l.
:skaal:
 

Similar threads

J
Svar
0
Sett
317
Jørgen Olsen
J
O
Svar
0
Sett
502
Ole Smehaug
O
J
Svar
0
Sett
323
Jørgen Olsen
J
J
Svar
0
Sett
343
Jørgen Olsen
J
Tilbake
Topp