October Fest Ale

Jeg skal brygge en slik i mars en gang når jeg får tid og anledning. Tenkte å bruke understående oppskrift. Har også hørt igjennom den lydfila i linken under, fra the Brewing Network om nettopp Oktoberfest-øl.

http://thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show/Oktoberfest-The-Jamil-Show-03-27-06

Statistics
Volume: 25 liters
OG: 1050
FG: 1012
Alcohol: 5 % by vol.
Colour: 21 EBC (Deep amber / light copper)
Bitterness: 26 IBU
BU/GU: 0.52

Fermentables
Pilsner Malt 3 EBC 2700 grammes
Munich Malt 20 EBC 2700 grammes
Cara Pils 37 EBC 250 grammes
Cara Munich 100 EBC 200 grammes
Crystal Malt 135 150 grammes

Mash schedule: 66 grader i 75 minutter, utmesk 78 grader i 15 minutter

Hops
Lublin 4.1% alpha 50 grammes 60 minutes
Lublin 4.1% alpha 30 grammes 15 minutes

Fermentation
Yeast: 2633 Octoberfest Lager

ToreAmundsen skrev:
hva er poenget med utmesk 15 min 78C?
Er ikke det bare for å kverke enzymaktiviteten, og den går jo rett til koking uansett?

Jo, det er hovedhensikten og det gir normalt en kontrollert og repeterbar slutt på meskeprosessen. Veldig greit om du har utstyr som gjør det enkelt.

jaha, svaret ditt sier ikke så mye egentlig. Kontroll på hva da?

Mesken skal rett opp i koking uansett, og dersom 78 grader eller høyere stopper all enzymaktivitet, hva er da poenget med å stoppe 15 minutter på 78 grader?
for hjemmebryggere går den rett i koking så 15 minutter på 78 grader er bortkastet?

Kollega sier at mesk på 78 grader er noe de gjør i kommersielle bryggerier i kontinuerlige prosessesrr for å stoppe enzymene før mesken går videre til neste steg i prosessen.

Så vi kjører direkte til koking så snart vi tar ut malten og begynner å sparge. ser ikke noe poeng i å sparge på 76-78 grader i 10-20 minutter. (altså spargevannet er 76-78, mens mesken kjører opp mot kok 80-100C).

ToreAmundsen skrev:
jaha, svaret ditt sier ikke så mye egentlig. Kontroll på hva da?

Kontroll på hvor utgjærbar vørteren blir.

Mesken skal rett opp i koking uansett, og dersom 78 grader eller høyere stopper all enzymaktivitet, hva er da poenget med å stoppe 15 minutter på 78 grader?
for hjemmebryggere går den rett i koking så 15 minutter på 78 grader er bortkastet?

Bare så det er sagt, så er det neppe av stor betydning. Men dersom man har rutiner som gjør at man har varierende skyllehastighet eller brygger batcher av ulik størrelse kan det gi økt kontroll på utgjærbarhet fra gang til gang. Det kan også gjøre det enklere å reprodusere oppskrifta på et annet bryggeri, der tida fra slutten på meskinga til skyllinga er over og kok i gang kan være annerledes.

Jeg har også opplevd at økt temperatur på malten før skyllinga har gitt bedre utbytte i noen bryggeoppsett, men har ikke testet nok til å vite om det er fakta eller bare en følelse.

Kollega sier at mesk på 78 grader er noe de gjør i kommersielle bryggerier i kontinuerlige prosessesrr for å stoppe enzymene før mesken går videre til neste steg i prosessen.

Det er ikke vanlig at kommersielle bryggerier er kontinuerlige prosesser, men det er vanlig at mesking og skylling skjer i forskjellige kar (eventuelt at skylling gjøres i et filter). Da virker det sannsynlig at utmesk er viktigere enn hos en hjemmebrygger.

Det skal visstnok kunne forbedre utskyllingen også, så man får bedre utbytte. Siden jeg brygger på Speidel koster det meg bare noen tastetrykk å kjøre utmesk. Hadde jeg brygget med kjølebag osv hadde jeg neppe giddet, men heller vært fornøyd med å bruke varmt nok skyllevann til å nå ca. 77 grader. 

gustavf skrev:
Jeg har også opplevd at økt temperatur på malten før skyllinga har gitt bedre utbytte i noen bryggeoppsett, men har ikke testet nok til å vite om det er fakta eller bare en følelse.

Det stemmer nok, og det vil jeg tro har med viskositeten i vørteren å gjøre. Det er lettere å skylle ut alt maltsukkeret når det er varmere, og mer tyntflytende. Forsøkte en gang (tidligere tider, med dårligere kontroll på ting) å bruke skyllevann på under 70 grader og utbyttet sank som en stein.

Hei

Man kan løse opp vesentlig mer sukker i varmere vann enn kaldere. Et enkelt forsøk man kan gjøre er å ta et glass kaldt vann og løse opp så mye sukker man klarer. Når man når metningspunktet så kan man prøve å varme opp vannet litt og så vil man kunne observere at metningspunktet blir høyere. Metningspunktet her er da hvor mange gram sukker man kan løse opp i et glass vann, før det vil bli vanskeligere  å ikke la det ligge igjen litt sukker i bunn.

Det vil derfor kunne gå raskere, og man får med seg mer sukker, om man hever temperaturen i mesken, da man får mer sukker til å løse seg opp i vannet. Og så skylle med mer varmt vann. Bare ikke for varmt. Maks 78 grader.

Dersom man beholder mesken på temperaturen man mesket på, og skyller med vann på 78 grader, så vil ikke den totale vesken øke like mye i temperatur som hvis man varmer opp alt.

Men som flere sier, dersom det er enkelt å varme opp mesken for mash-out, så kan man gjøre det, dersom man ikke kan, så er det også helt greit å droppe det. Tid vs effektivitet vs utstyr etc.

mvh
Jørgen

Tilbake
Topp