Ødelagt brygg?

hei!

Ferskt medlem og like fersk brygger her - laget min andre batch i dag :)
Første brygget var vestbryggs grasklippar som jeg ble veldig fornøyd med, men ville prøve noe mer humlet denne gangen og valget falt på vestbryggs american IPA. For å hoppe til slutten først så smakte jeg på brygget etter det var nedkjølt og det smakte veldig bittert, nesten beskt. Vil sammenligne det med veldig bitter kaldpresset olivenolje, hvis noen tar den sammenligningen :) Altså ikke noe jeg tror jeg vil nyte å drikke som øl dersom smaken ikke endrer seg i løpet av gjæringen.
Jeg mener selv jeg var nøye med renholdet, men bommet litt ved oppkok (skrudde på den lille platen bak den store, som bare var litt i kontakt med kjelen) så det tok 2 timer før vørteren kokte. Jeg presset heller ikke like mye skyllevann ut av malten denne gangen som sist, siden jeg leste et sted at man ikke burde klemme for mye på det. Endte likevel på ca 27,8 liter kokevol, mot 28 i oppskrifter. Det var humling ved kokestart (60), 15 min og 0 min og jeg fikk kjølt ned brygget på ca 25 minutter. Endte med OG på 1.050 mot 1060 i oppskriften.

det jeg lurer på er om denne voldsomme bitterheten vil reduseres under gjæring, Evt om den kanskje overdøves av tørrhumlingen? Det smakte ikke fruktig humle av smaksprøven jeg tok, kun søt vørter og denne beske smaken.
Kommer jo til å gjøre ferdig ølet men greit å vite hvor det Evt har gått galt.

Noen andre som har hatt samme erfaring med dette ølet eller andre ?

Mvh
Christer
 
Iogmed at du fikk en noe lav OG i forhold til oppskriften så vil ølet kunne smake noe bitrere enn oppskriften tilsier, men bittersmaken i søt ugjæret vørter gir liten indikasjon på hvordan sluttresultatet blir....
 
Smakte på ei OG prøve for første gang idag (etter å ha lest her), begrensa humling, ca 40 IBU. Smakte ikke godt, nesten løvetann stilk. Men veit det blir bra.
 
Tilbake
Topp