Ødelagt øl

MortenBo

Norbrygg-medlem
Heisann alle medbryggere...

Forrige helg tappet jeg 2 fat med IPA, single hop. Brukte Saaz som humle i den. Smakte fint når jeg tappet over i fatene og hadde den rette fargen. Gledet meg til å smake når jeg kom hjem fra jobb i dag men ble svært svært skuffet... Første fatet hadde ølen blitt MØRK og det smakte umoden banan og litt tjæreaktig???? Så denne er nok tapt.... Desto større var skuffelsen når jeg tappet fra fat nr 2 og kjente en helt helt smakløs øl med noen rare ettersmaker jeg ikke klarer å beskrive. Fargen var ikke blitt som den andre men mer som når jeg tappet. Hva kan ha skjedd med de to ølene? Den første som smaker umoden banan anser jeg som tapt men hvorfor smaker de forskjellig? Har jeg vært så uheldig å ha to fat jeg ikke har klart å vaske godt nok? Uansett.. En trist trist dag i kjellerbryggeriet. Som en liten trøst smakte brown alen jeg tappet samtidig fortreffelig men den har jeg bare 1. fat av.....

//En sørgende Særping i den andre byen.......

MortenBo skrev:
//En sørgende Særping i den andre byen.......

Vet ikke om noe tristere enn akkurat det der. Og i tillegg er du sørgende!
Jeg tenkte først at du hadde fått infeksjon i gjæringskaret, men da hadde vel begge fatene vært like ille? Kanskje det har satt seg noe guff oppunder toppen inni det ene fatet som ikke har blitt vasket godt nok før tapping? Pælm den umodne bananølen og lagre den smakløse, kanskje den kan få nytt liv. Hiv oppi noe ekstra tørrhumle før nykarbonering.
RDWHABA (...a Brown Ale)

Jeg har lest at banansmak kan oppstå hvis man ikke koker unna nok væske. Jeg sitter her selv og er litt nervøs for en IPA jeg satt forrige uke, som jeg kokte på lav effekt og med lokk. Det er visst en dårlig idé, men det visste jeg ikke før etter jeg allerede hadde gjort det...

AMelbye skrev:
Jeg har lest at banansmak kan oppstå hvis man ikke koker unna nok væske. Jeg sitter her selv og er litt nervøs for en IPA jeg satt forrige uke, som jeg kokte på lav effekt og med lokk. Det er visst en dårlig idé, men det visste jeg ikke før etter jeg allerede hadde gjort det...
Dårlig avdamping gir smak av kokt kål. (DMS)
Banansmak kommer av gjær/gjæringsfeil. :)
Noen gjærtyper gir mer banansmak enn andre, og noen skal også gi det....

magne1972 skrev:
AMelbye skrev:
Dårlig avdamping gir smak av kokt kål. (DMS)
Banansmak kommer av gjær/gjæringsfeil. :)
Noen gjærtyper gir mer banansmak enn andre, og noen skal også gi det....

Ahh, det var sånn det var. Gjæring på for høy temperatur kanskje?

Tilbake
Topp