Oksidering ved overføring

cjohansen

Norbrygg-medlem
I går hørte jeg en gammel episode av Basic Brewing Radio, der en kar presenterte resultatene av et forsøk han hadde gjort for å teste hva som var mest effektiv måte å oksygenere vørter på. Det som fanget oppmerksomheten min mer enn noe annet var dette: Etter å ha overført kokt og nedkjølt vann til et tomt kar (skånsomt) kunne han, med et oksygenmeter, måle ganske høy oksygenmetning (opptil 65% "saturation", uten at jeg har noe som helst peiling på hva det er og hvordan det henger sammen med ppm). Det jeg tenkte da var at det må jo bety sinnsyk oksyderingsfare ved omstikk?

Hvis det er sånn at omstikk har så stor risiko for oksygenering - er det mye pes å ha CO2 til å "purge" et gjæringskar før omstikk? Hvordan gjør jeg i så fall det?

Jeg bruker (bare en gang enn så lenge) beergunen som har en egen lang slange fra manifolden.

Er sikker mulig å gjøre det med slange og ventil av noe slag.

Jeg har ikke fating-utstyr og har ingen ambisjoner om å starte med fating. Kan ingenting om relaterte temaer. Så hva trenger jeg? :) Kan jeg ha en CO2-tank, en slange og en beergun? Hva er en beergun? Og når vet du når bøtta er full av en gass du ikke ser?

Du kan jo alltids kjøpe litt fast CO2 - tørris og slenge oppi gjæringskaret før omstikk. I følge AGA gir en kilo tørris omkring 530 liter karbondioksid, det burde vel holde :)

Jeg har ikke fating-utstyr og har ingen ambisjoner om å starte med fating. Kan ingenting om relaterte temaer. Så hva trenger jeg? :) Kan jeg ha en CO2-tank, en slange og en beergun? Hva er en beergun? Og når vet du når bøtta er full av en gass du ikke ser?

Du trenger en CO2 tank, en regulator, en slange og en blåsepistol eller en ventil av en eller annen sort

Det er ikke uvanlig, nei. Som hjemmebrygger "flushet" jeg alltid corneliusfatet med CO2 før fylling.

Jepp, har også inntrykk av at det er mer vanlig ved bruk av fat. Dersom man ettergjærer på flasker er det kanskje ikke så krise med litt o2 i ølet da gjæren spiser det uansett ( ?)

Jepp, har også inntrykk av at det er mer vanlig ved bruk av fat. Dersom man ettergjærer på flasker er det kanskje ikke så krise med litt o2 i ølet da gjæren spiser det uansett ( ?)

Det er en regel jeg lever etter, flushe fat og oksygen på flaske tar gjæra seg av.

Tilbake
Topp