Øl i gave til venn som har hjulpet veldig.

Hallo!

Til helgen så er det giftemål for min del og en god venn av familien har disponert hele hovedhuset og hagen på sin gård til vår disposisjon for vielse. Dette syntes vi var fantastisk raust gjort og som en "takk for hjelpen" vil jeg gjerne brygge et øl til han.

Han har en nybygd vinkjeller som huser masse fantastisk vin, faktisk tilbake til 20-tallet. Tanken min var å brygge et særdeles kraftig og smaksrikt øl som kan stå på flaske lenge og bare bli bedre og bedre. :)

Noen forslag?
 
Nå vet jeg ikke om du ønsker ett egetkomponert øl eller fra sett/oppskrift, men... 7Fjell Vinter? Jeg er overrasket over alle gode tilbakemeldinger jeg fikk på dette brygget, nærmest flau over det!

Siden dette fantastiske ølet kommer fra Gahr sitt kloke hode! Og jeg bare har brygget det :)

Ble testet ut på svigerfar og hans hyttenabo som er noen skikkelige livsnytere med både gane for vin, øl og konjakk.

Jeg har spart på to flasker som jeg kommer til å lagre fremover, men vet ikke helt hvor lenge det kan/bør lagres.
 
De fleste, egentlig så godt som alle, øl har ganske kort lagringstid. Selvfølgelig finnes det noen hederlige unntak i kraftige og maltrike øl, men det eneste som er rimelig sikkert på lagring er belgiske surøl fra en av de gode bryggeriene eller blenderne.
 
Du kan jo prøve barley wine eller en høyprosent stout. Vil nok bli oksidert etterhvert, men begge stilene kan kle det
 
Jeg vil også foreslå barley wine. Byggvin sklir jo rett inn i en vinkjeller. Brygget en farsdagsbyggvin sammen med en kamerat som også skulle bli pappa. Der er planen en øl hver farsdag de neste 25 årene, eller til ølen ikke er god lengre. Vi valgte å vokse korkene på halvparten av flaskene. Usikker om det har noe å si for kvaliteten, men det ser veldig flott ut for flasker som skal lagres lenge. Barley wine skal vel etter sigende være best etter fem-ish år.
 
Tilbake
Topp