Øl med kraftig tanninettersmak

Da virker det som om jeg har klart å lage første dårlige batch med øl. Jeg satte en ESB som har fått en kraftig bitter smak på ettersmaken. Ølen smaker greit, om man ser bortifra dette.

Har lest litt om at dette kan skyldes for varmt skyllevann og for hard pushing av kornene i posen. (jeg bruker BiB).

Kanskje ølen vil fungere til veldig fet mat..

Anders

La den stå en stund, drikk heller noe annet i mens. Er du heldig forsvinner det. Hadde samme greia med en IPA og lot den stå og det forsvant.

Du sier bitterhet. Tanniner oppleves mer som en munnfølelelse, en tørrende følelse i munnhulen, enn som bitterhet. Er du sukker på at det ikke bare er bitterhet fra humlen du kjenner?

Det er nok dessverre min beskrivelse som er dårlig. Det er tanniner som føles snerpete og tørt etter at jeg har tatt en slurk drukket ølen.

Gahr: Jeg får bare benytte sjansen når du svarte meg til å takke for alt du har gjort for ølnorge. Jeg er nybegynner, men har skjønt at du har delt av din kunnskap i årevis. Full respekt,  Norbrygg burde profilerer deg mer aktivt. (Står en Kölsch Gahr edition på kjøkkenet nå.) :amen:

Opplevde selv problemer med det du nevner. Det var spesielt med en English bitter jeg brygga at jeg merka dette. Jeg sammenlikna med en øl fra polet og presto: Ølet hadde en rar munnfølelse som kanskje kan beskrives som en snerpende, tørr bitterhet ?!. Jeg brygget også BIAB, klemte kanskje litt vel mye på maltposen og var ikke så veldig nøye med tempen på skyllevannet.
Brygget samme oppskriften med humle fra samme humlepose, samme malt, samme vann, samme gjær og samme gjæringstemperatur etter jeg skaffa meg meskebag. Merket at smaken ikke var der lenger. Har ikke plagdes med noen slike problemer etter dette.

ahaavie skrev:
Det er nok dessverre min beskrivelse som er dårlig. Det er tanniner som føles snerpete og tørt etter at jeg har tatt en slurk drukket ølen.

Gahr: Jeg får bare benytte sjansen når du svarte meg til å takke for alt du har gjort for ølnorge. Jeg er nybegynner, men har skjønt at du har delt av din kunnskap i årevis. Full respekt,  Norbrygg burde profilerer deg mer aktivt. (Står en Kölsch Gahr edition på kjøkkenet nå.) :amen:

Bare hyggelig.:)

Tilbake
Topp