Ølets utvikling på fat

Vi brygget en pale ale som gjæret fra 1.061 til 1.014 på 12 dager. Det var i henhold til oppskriften. Etter at vi hadde tappet den på fat satte vi den i kjøleskap med CO2 på.

Nå er jeg ikke helt fornøyd med utviklingen etter en uke så jeg lurer på om det var dumt å sette den rett i kjøleskap? Burde den stått i romtemperatur en stund slik at evt. gjærrester kunne jobbe videre? Har jeg tatt livet av gjæren eller kan jeg ta den ut av skapet for å gjenopplive gjæren?

Hva er du ikke helt fornøyd med?
Smaken kan forandre seg over tid. Jeg lar ølet stå viss jeg ikke er fornøyd og tester om utviklingen går i positiv retning.
Og viss jeg da fortsatt ikke er fornøyd så har jeg kompiser der alt går ned ;D

Jo men det jeg lurer på er om det utvikler seg anderledes i romtemperatur enn i kjøleskap.

Ølet er absolutt drikkbart, men ikke helt der jeg ønsker.

12 dg. På gjæringsfat høres greit ut. Og utgjæringen ser bra ut.
En uke i kjøleskap på fat er en god start. To uker er bedre :)
Har du karbonert ølet.  . Smaken endrer seg noe da.
Vil ikke anbefale å "gjenopplive gjæren" men dersom du bare har smakt litt,har du muligens smakt på bunnfallet?
La fatet stå mest mulig i ro på 4-10 grader og tapp av noen glass før du smaker. Ser ølet klart og fint ut? Flyter det partikler rundt ?
Smaker det ikke så bra etter To uker ? Vent tre uker.  Vet at IPA regnes som ferskvare, men litt venting gjør sjeldent ølet verre bortsett fra ved infeksjon .
Jeg karbonert IPA i ca 3dg. På 0,7-8 bar. På 4gradet. Men det finnes tabeller for sånt.  Nå er den siste IPA en min ca 6-7 uker og smaker bedre og bedre ;-)
Tapper av på ca 0,7-1 bar. Det pleier å gå fint.
Håper du fikk litt innputt nå.
Mvh. John

Ølet utvikler seg raskere i varme, men ikke egentlig til noe positivt. Oksidering går raskere i romtemp enn i kjøleskap, så jeg ville ikke latt det stå varmt.

Tilbake
Topp