Ølsett fra Bryggselv.no

TomS

Heisan!
Har satt noen diverse ølsett, men fant fort ut at ølsettene fra Bryggselv.no var av mye bedre kvalitet - så det går stort sett i disse. De to siste settene jeg satt var av "ale-type", men jeg tror kanskje at temperaturen (på vaskerommet) var noe høyt, for jeg har fått en slik "sitrus-smak" på øllet. Det er ikke det at øllet smaker skrap, men tror at det kunne vært mye bedre. Tempen har vært oppi 24 grader.

Spørsmål:

- Er 24 grader for høyt for ale-type?
- Kan jeg brygge ale-sett i boden hvor jeg har et sted mellom 10-16 grader, avhengig av værtype?
- Vil boden være mer egnet til lager/pils?

Ennå veldig uerfaren med brygging, men synes dette er kjempemorro. Ser jo at jeg kanskje burde begynne med all-grain da dette faktisk også blir en del rimeligere, og kanskje ennå bedre øl  :namnam:
Takk for svar.

- 24 grader er noe høyt, ja. Men enkelte belgiske gjærstammer, feks saison kan være fine på denne temperaturen (og over)
- WLP001 California Ale kan nok være et greit valg til gjæring ned mot 15-16 grader
- Høres litt varmt ut for pils

Oppfordrer deg til å utforske nye teknikker, men husk at utstyrsbehovet (og -lysten) stiger med mer avanserte metoder. Trust me! En god mellomløsning kan være å kikke mer på ekstrakt/spesialmalt som trekkes. Her kan du utvide repertoaret uten å gå særlig over bord med kostnader.
Ellers er råvarekostnadene noe jeg bare trekker frem i markedsføringsøyenmed. De skjulte kostnadene med forskjellige typer utstyr kan fort bli betydelige. Litt som å begynne å tenke over hvor mye man kan ta taxi i forhold til å ha privatbil. Men gøy! Javisst!

finn ut hva gjæret du bruker sin anbefaling til temp.
personlig så vil jeg holde meg under 20 grader.

Takk for svar.

På ale-settene har jeg brukt Safale US-05. Denne skal "takle" temp opp mot 24 grader. Men mulig dette er på grensen av hva som er forsvarlig. Ser du anbefaler WLP001 California Ale. Dette er jo fersk gjær. Hvor mye gjær må til da? Kan dette bare helles i gjæringskaret?

Kan jeg fortsatt bruke Safale US-05 dersom jeg setter øllen til gjæring i boden (10-16 grader), og burde jeg da bruke to poser isteden for 1?

Sikkert helt elementære spørsmål - men håper dere har litt tålmodighet  :)

TomS skrev:
Takk for svar.

På ale-settene har jeg brukt Safale US-05. Denne skal "takle" temp opp mot 24 grader. Men mulig dette er på grensen av hva som er forsvarlig. Ser du anbefaler WLP001 California Ale. Dette er jo fersk gjær. Hvor mye gjær må til da? Kan dette bare helles i gjæringskaret?

Kan jeg fortsatt bruke Safale US-05 dersom jeg setter øllen til gjæring i boden (10-16 grader), og burde jeg da bruke to poser isteden for 1?

Sikkert helt elementære spørsmål - men håper dere har litt tålmodighet  :)
Safale US-05 skal nok kunne jobbe ned mot 15-16 grader, heller det enn opp mot 24 (selv om det står på pakka). På mange måter lik WLP001, men atskillig enklere, ettersom du stort sett har mer enn nok gjær til de fleste formål med en pakke.

TomS skrev:
Dette er jo fersk gjær. Hvor mye gjær må til da?

Når du bestemmer deg for å prøve fersk gjær, bør du lage gjærstarter først. Bryggselv har en fin forklaring på dette her : http://www.bryggselv.no/pages/gjaerstarter

Tilbake
Topp