øltype for nm

k.ped

Norbrygg-medlem
Hei!

Ang.Flaskekonk.

Ser av listen at det er bare 2 øl i typen mørk ale. Har en altbier. kan jeg levere denne inn.
Kan jeg evt. levere den inn i klassen mørk lager selv om den er laget med overgjær.

Kenneth
 
Altbier er type 5D:

5D. ALTBIER
OG:1046-1052              FG:1009-1014                  4,5-5,2 vol%        25-50 IBU      25-40 EBC
Overgjæret, men kaldtlagret tradisjonell tysk øltype fra Düsseldorf og omegn.
Aroma: Svak til middels maltaroma, med karakter av brød, karamell og eventuelt lys sjokolade. Svak til middels, mellomeruopeisk humlearoma. Fraværende til svakt nivå av fruktestere. DMS og diacetyl skal ikke forekomme.
Farge/utseende: Kobberfarget til mørk kobberfarget. Klar til lett tåkete.
Smak: Middels til kraftig maltsmak, især med karakter av brød. Middels humlesmak og bitterhet.
Kropp: Medium kropp. Middels til høyt kullsyreinnhold.
Eksempel: Ægir Altbier, Pinkus Original Münstersch Ale, Diebels Alt, Uerige Alt.

Typedefinisjonene er her:
http://norbrygg.no/index.php/alt-om-nm2012/701-definisjon-av-oltyper
 
Jepp! Jeg vet det er klasse 5d,men så noe annet her en plass,tror jeg må ha misforstått litt kanskje. Finner det jo ikke igjen da.

Sender det nå inn så får vi se!
:amen:
Kenneth
 
Fant det:

Konkurranseklasser for flaskekonkurransen under NM2012:

A. Lys lager - tilsvarer kategori 1 Lys lager
B. Mørk lager - tilsvarer kategorier 2 Mørk lager og 3 Bokk
C. IPA - tilsvarer kategori 6 IPA
D. Lys ale - tilsvarer kategori 4 Lys ale
E. Mørk ale - tilsvarer kategori 5 Mørk ale og øltypene 9A Eng. barley wine og 9B US barley wine
F. Porter/Stout - tilsvarer kategori 8 Porter/Stout og øltypene 9C Foreign extra stout, 9D Baltisk porter og 9E Imperial stout
G. Belgisk - tilsvarer kategorier 10 Lys belgisk ale og 11 Mørk belgisk ale
H. Spesial- og hveteøl - tilsvarer kategorier 7 Hveteøl 12 Syrlig øl og 13 Spesialøl

kenneth
 
Dette er konkurranseklassene. En øl som er type 5D vil konkurrere i klasse «mørk ale», mot alle andre øltyper i kategori 5, i tillegg til 9A og 9B,
 
Tilbake
Topp