Omstikking

Hei.

Har mitt andre brygg til gjæring og det er første forsøk på ale fra ekstrakt og egen humling.
Den har stått og bobblet siden fredag (idag er det onsdag). Målte FG igår til 1012-13. Aktiviteten i gjærlåsen er nedadgående, men det er fortsatt 5-6 plopp (store)i minuttet. Når dette reduserer seg skal jeg da stikke om (foreksempel fredag)? Og vidre? Bør jeg la den stå noen dager også stikke om igjen samtidig som jeg tilsetter sukkerlake og tappe på flasker umiddelbart da? Det jeg er usikker på er om gjæren "dør" når jeg stikker om første gangen og lar det stå for klaring, slik at det ikke er gjær nok til å spise sukkeret når det kommer på flaske.
På første brygget som var et rent ølsett (Scottish export) gjæret det i 4 dager (kanskje lite, men FG var da 1006). Så stakk jeg om og rørte inn sukkerlake og tappet med en gang. Dette ølet ble igrunn helt greit og jeg henter heller en av disse enn noe av "billig"ølet jeg har stående som jeg gjerne drikker til mat på kvelden.

Motar gjerne kommentarer for hvordan jeg skal te meg vidre og om det jeg gjorde med førtse brygget også.

Sabeltann

God morgen, fleire som er tidleg oppe.

10-14 dagar på "primær" er vel tommelfingerregelen, sjølv om hovudgjærimgen er over etter 3-4 dagar. La det stå to veker, kok opp sukkerlake og hell det i eit reint gjæringsspann, tapp ølet over sukkerlaken slik at det blandar seg godt, for så å tappe på flasker. Sett flaskene i romtemperatur ei stund (ei veke?), prøvesmak.

Det er nok gjær i eit "normalt" øl til ettergjæringa sjølv om det er veldig klart. Det kan vere situasjonar der det er anbefalt å tilsette frisk gjær, men det er ved bruk av ekstremt flokkulerande gjær eller veldig sterkt øl eller ein kombinasjon av desse.

Det kan vere situasjonar der det er anbefalt å tilsette frisk gjær, men det er ved bruk av ekstremt flokkulerande gjær eller veldig sterkt øl eller ein kombinasjon av desse.

Har ein Porter ståande. Ca. 8% no (1086 - 1026). Er dette eit tilfelle kor eg må tilsetje gjær når eg skal karbonere?

Orsak avsporinga, men eg måtte berre gripe fatt i dette punktet.

G

Je lagde en gang en Barleywine på 11.5 %, og selv den ble karbonert uten ekstra gjær.  Dog tok det 6 mnd.  Øl på 8 % burde gå uten problemer.

11,5%! Det var saker!
Men takk for svar!

Og om karbonering... eg bruker å la flaskene stå 5 - 7 dager.
Omstikking har eg enno ikkje gjort noko av, men ølet er enno fullt av futt :biersmile:

G

Omstikking er i beste fall helt unødvendig (så lenge du ikke har planer om å la ølet stå SVÆRT lenge før flaskingen) og i verste fall gir det økt oksidering og infeksjonsfare.

Hei.

Da har jeg blitt en del klokere. Lager sukkerlake og stikker om og flasker med en gang. Det forige øllet ble klart og fint når det fikk stå i fred og det er ikke rare bunnfallet på flaskene. Denne gangen har jeg bukt Irish Moss og jeg så at det klumpet seg allerede under kokingen og jeg kan se et kraftigere bunnfall i dunken denne gangen.

Takk for svar. Er så fornøyd med dette forumet hvor du får saklige og konkrete svar at jeg ikke ser noen grunn til å ikke melde meg inn i Norbrygg. Vil bli gjort med det første.

Hilsen

Sabeltann

Tilbake
Topp