Opne opp Hansa 30L ølfat. Trenger hjelp!

Har kjøpt meg 4 stk Hansa ølfat, som eg ikkje greier og få ut stigerøyret på. Dvs. eg greier og løysne gjengene og skru gjengene heilt ut, men så stopper det. Er akkuret som det er ein tapp,bolt eller liknandes som hindrar stigerøyret for at eg kan trekke det opp.
Nokon som har eit tjuv triks, eller må eg lage spec verktøy?
 
Hvorfor åpne fatene, det er ingenting som tyder på at det gjøres, du får ganske fort problemer med den spesielle o-ringen.
Stout og sterkrens så blir de nok rene.
 
Når ein ikkje får opnet fatet, må ein jo lage spesial utstyr for og fylle det.
Så slik eg ser det, er det mykje enklere og ha et fat ein kan opne og dermed lett rengjøre. Og eg har 50L fat som kan opnes, og eg har ingen problemer med og få det tett etter opning.
 
andgjerd skrev:
Når ein ikkje får opnet fatet, må ein jo lage spesial utstyr for og fylle det.
Så slik eg ser det, er det mykje enklere og ha et fat ein kan opne og dermed lett rengjøre. Og eg har 50L fat som kan opnes, og eg har ingen problemer med og få det tett etter opning.

OK, vi har våre egne metoder, jeg lagde meg en kobling til fylling, nå har jeg fått en kobling til fra ebay til 200 NOK.

Ta en vannpumpetang, press ned gummipakningen og klip om "sentertappen" , vri med eller mot klokken, du kjenner fort hva som er rett, slipp så tappen ned i fatet, skru ut koblingen og fjern mothaken i bajonettkoblingen, det er tre av dem,den tredje ser litt annerledes ut, den må files likt med de andre to.
 
Eg har opnet 2 av dem no. Det gikk greit til slutt, men eg brukte eit brekkgjern,treplanke og rå kraft. Hadde litt problemer med det første og måtte banke/rette litt på trkant koblingen på toppen. Eg brukte ein hammer til det. Desse Hansa-Borg fata har kun ein tapp som stikker ut. Og den fjerna eg på det eine fatet, på det andre knakk den akkurat der den skulle.
Muligens eg skal ta vare på den eg fjerna, for og så slipe den til og sette den på neste gang eg opner det.
Men ser no at det sikkert er lurere med vannpumpetang, ein må da vri med sola. Vis ein står over fatet.
Og begge fata er no fylt med øl, og er tilført CO2.
 
Dette er mitt første innlegg på dette forumet. Jeg vil serlig takke Oddvar Demmo for gode tips ang åpning av Hansa sine fat med spesial kobling. Funket som bare det. Vi var 2 stk om jobben, den ene holdt gummipakningen nede med 2 flate skrujern mens den andre tok vannpumpetangen rundt den midterste "tappen" og vred med solen. Godt med kraft må til, siden den sitter som støpt, men etter litt prøving går det som smurt. Derretter filet vi den lengste "tappen" helt ned. Så nå har jeg 4, 30L tanker klar til å fylles på med fersk øl brygget på min flunkende nye Spiedel 50L! SKÅL!
 
andgjerd skrev:
Når ein ikkje får opnet fatet, må ein jo lage spesial utstyr for og fylle det.
Så slik eg ser det, er det mykje enklere og ha et fat ein kan opne og dermed lett rengjøre. Og eg har 50L fat som kan opnes, og eg har ingen problemer med og få det tett etter opning.

jeg brukte bare vanlig kobling og trakt for å fylle på med hevert. Eller blir det helt feil?
for min del ble jo resultatet (ølet) bra..

se (stort) bilde:
http://3.bp.blogspot.com/_DEzZNBBrUZY/S2oJ1x8rpXI/AAAAAAAAAB8/e2qEW5nLWZM/s1600-h/130120101227.jpg
 
For andre som trenger tips om hvordan åpne bryggerifat med trekantkobling og mothaker.

http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,1257.msg7408.html#msg7408
 
Om du er trygg på at fatet er helt rent, og desinfisert innvendig, så skulle det ikke være noe problem å gjøre det slik
 
Ser det er flere som sliter litt med den tappen som holder stigerøret fast nede i Hansa fatene. Noen kutter den av, andre sliper og noen brekker. Det er ikke nødvendig, for de er helt løs, de sitter bare litt fast pga fjæra. Dra fjæra litt tilbake og vipp den ut. Såre enkelt.
 
Mr.Baggins skrev:
Ser det er flere som sliter litt med den tappen som holder stigerøret fast nede i Hansa fatene. Noen kutter den av, andre sliper og noen brekker. Det er ikke nødvendig, for de er helt løs, de sitter bare litt fast pga fjæra. Dra fjæra litt tilbake og vipp den ut. Såre enkelt.

Dette gjelder ikke Ringnesfat iallefall. der må du nok fjerne tappen på den ene aller den andre måten. Finesse v.s brekkjern >:D
 
føler meg veldig dum her...
får ikke åpnet trekant-tingen med rørtanga, ei heller den runde i midten.. kanskje jeg er altfor svak, eller dårlig rørtang eller.. jeg vet ikke..

hva inni helv... gjør jeg nå? vil helst ikke finne frem brekkjern og hammer heller..

noen lure triks i ludo som ikke allerede er forklart eller vist på videoen, eller kanskje en annen måte å forklare samme fremgangsmåte på?

og.. "skru med sola".. hvilken helv.. vei går sola når du ser ned på fatet og den jæv.. åpningen? ingenting som jeg kan relatere øst og vest til der.. går sola med eller mot klokka?
 
Hehe... Har slitt med de der jeg også. Sola og klokka går samme veien :) press ned, knip til, vri rundt og slipp. Høres enkelt, men jeg har klemstret noen fingre i rørtanga på den måten, men det er sånn. På "trekanten" er det en fordel å bruke en stor rørtang.
 
hvilken video ?
Hvilken klokke, digital ?
:)
For å løsne trekantkoblinga skrur du mot klokka, se for deg klokka (med visere) ligge på fatet, du skru da fra 12 til 11, 10 ,09 osv.
For å løsne stigerøret, det kan godt gjøres først, så trykker du ned gummiringen med ex, vannpumpetang, og kliper om tappen i midten, vrir litt den ene eller andre veien, dette er en bajonettkobling så det skal lite vridning og kraft til, og slipper ned stigerøret i fatet, løsner trekantkoblingen helt, som beskrevet over.
Går det ikke nå er jeg redd du må over på flasker eller Corny :)
 
jeg løsnet midten... til slutt.. klemte hånden og det ble endel blod på fat og verktøy før den ga seg..  men tanga er er nok altfor liten til trekant-tingen.. ut å handle igjen i morgen.. vil ikke flaske!

:)

takk for svar.. :)
 
Da må du få deg skikkelig tang med en gang, ikke europrisgreier, vannpumpetang av type Knipex, Bacho skuffet meg her, samme med evt. rørtang.
 
Jeg bruker et verktøy til å løsne oljefilter. den passer utmerket rundt trekanten og du slipper hakk og riper. aner ikke å det verktøyet heter men det funker
 
Tilbake
Topp