Overkarbonert hjemmebrygget Nøgne Ø God Jul '08

loebrygg

Norbrygg-medlem
OK, da ser det ut til at årets utgave av God Jul har blitt overkarbonert

Snakker vi NØ og 007
Kan jeg rapportere at mine to siste flasker med God Jul'08 har vært overkarbonert
For å gjøre en "lang" historie kort; null kullsyre etter 14 dager, vendte flaskene opp/ned en gang og
uka etter var det tegn til kullsyre
Får håpe det bare gjelder de to siste og ikke hele jula som går i vasken :-/
for smaken er tiptop

Er det noe jeg kan gjøre for å hindre at hele jula går i vasken?
For det smaker jo så godt

Vil det være en idé å åpne litt på korkene for å slippe ut et lite pifz og
så sette dem tilbake?
 
Kanskje du kan snike deg unna ved å kjøle kraftig ned som Odland sier, helle og la det stå litt før det drikkes.
 
This solved my problem :)

Såg ikke dumt ut, har selv hatt problem med flaskebomber som jeg fikset ved å sette alle fem kassene ut i vinterkulden. Tok av toppa og satt på en ny en på hver flaske. Funket gull øya ble perfekt.

Hadde ikke funket hvis ikke øla er kald nok.

Men måten det ble gjort på videoen var ikke dum, men med fire kasser ville det tatt en stund..


Easybrew
 
Utrolig at det går ann å lage en over 11 minutter lang video om at man skal slippe ut overtrykket fra fat og flaske. Tror jeg hadde fatta poenget etter 30 sekunder, selv om jeg aldri hadde sett et fat eller flaske før.
 
Kunne nok fattet seg litt i korthet ja ;)

Tror nok jeg bare jeg kommer til å ta med en 3 -4 flasker fra kjellern for hver gang, sette dem i kjøleskapet et par timer
og lette på trykket en 5 -6 ganger
Skal jo drikkes opp iløpet av jula uansett og det er bare snakk om en ti talls flasker
 
God Jul 2014 skal ikke være overkarbonert. Det er noen 2013-versjoner i omløp nå, og det er sikkert disse som er litt "livlige" i karboneringen. Det er forskjellig gjær på 2013- og 2014. Begge belgiske.
Sjekk på flasken om bryggedato er 2013 eller 2014.
 
Hehe, det er nok ikke snakk om komersielt kjøpte flasker,
men hjemmebrygget med WLP007 ;)
Skulle nok være pressisert bedre

2014 versjonen brygget 24.02 var perfekt karbonert i år, takk for det :)
 
Har sjølv reagert på enkelte overskrifter som denne, og ein tilsvarande tråd som viste seg å omhandle ein 7F-clone. Her må nok trådstartarane skjerpe seg, for det medførar totalt uberettiga negativ publisitet.
 
Tilbake
Topp