Pasteurinsering av hjemmebrygg

gustavf

Administrator
Er det noen som har prøvd pasteurisering av hjemmebrygg?

Jeg har en Berliner Weiße som jeg ønsker å tilsette fruktsaft eller likør og flaske. Ettersom jeg da samtidig vil tilsette sukker, må jeg drepe bakterier og gjær på en effektiv måte for å hindre at sødmen blir borte og ølet blir overkarbonert.

Et par ideer jeg har tenkt på:
- Vil det fungere å flaske ølet på vanlig måte og varme flaskene etter at de er korket?
- Ha ølet over på små beholdere, for eksempel plastposer, som raskt kan varmes opp og kjøles ned før det tømmes over på fat og karboneres.
- Sirkulere ølet gjennom en kjøler som er senket i varmt vann og en som er senket i isvann.

Ikke noe av dette slår meg som utpreget gode idéer.

Fra emnetittelen: Pasteurinsering. Knis. ::)

Jeg hadde forøvrig pasteurisert ferdig karbonert øl. Tapp det på fat, tilsett det du ønsker, karbonér kunstig, tapp på flasker med mottrykksfyller/beergun og pasteuriser de resulterende flaskene.

Gahr skrev:

Jeg hadde forøvrig pasteurisert ferdig karbonert øl. Tapp det på fat, tilsett det du ønsker, karbonér kunstig, tapp på flasker med mottrykksfyller/beergun og pasteuriser de resulterende flaskene.

Kan du ikke risikere at trykket som bygger seg opp når flasken blir varmet opp til 70 grader, gjør at den knuser? Varm væske holder mindre på kullsyre enn kald, osv...

Ellers et veldig interessant tema...

Gahr skrev:

Jeg var vel ikke veldig presis på hva jeg skulle tilsette? ;)

Du tror ikke trykket blir for stort? Det er jo egentlig ikke noe verre enn å prøve med et par flasker og se hva som skjer.

Dette formelig ropte på et enkelt eksperiment.

63 grader i 30 minutter ser ut til å være passende temperatur for å redusere de fleste ølpatogene bakterier. Det er jo særlig lactobacillus og gjær jeg er bekymret for i en Berliner Weisse. Jeg fant en beskrivelse av "vat pasteurization" som anbefalte at flaskene ble senket i vann på 70 grader i en time for å oppnå dette.

Så var det avgårde til nærmeste butikk for å kjøpe et par flasker av den billigste pilsen deres, som merkelig nok var Ringnes, for å teste. Jeg begynte med ei ølflaske med vann uten kork stående i kjelen, og denne nådde 63 grader omtrent 15 minutter etter at vannet i kjelen var 70 grader. En time på 70 grader burde altså utsette ølet for 63 grader i minst 30 minutter.

Jeg la deretter en av ølflaskene i vannet og varmet på nytt opp til 70 grader og etter 15 minutter senket jeg effekten litt slik at temperaturen i løpet av 45 minutter sank til ca 65 grader. Denne holdt seg tett og ble satt i kjøleskapet sammen med kontrollflaska.

Prøvesmaking gjøre i løpet av helga. Jeg får gjenta dette med øl jeg vet inneholder bakterier senere og sjekke om bakteriene dør.

Det blir gjort i stor skala med boksar og flasker som eit alternativ til flash pasteurisering før tapping.
Etter tapping går produktet gjennom ein pasteuriseringstunnel der det blir varma gradvis opp til pasteuriseringstemperatur, og gradvis ned igjen. Så eg går ut ifrå at dei fleste flasker tilgjengelege for vårt bruk er solide nok til dette, så lenge du har "normal" head-space i flaska.

Du kan sikkert google og finne masse info om pasteurisering av øl med tider og temperatur. Det du kan oppleve er at du får "pektin-haze" frå fruktsafta om du har for høg temp/lang tid.

Smakstestinga av pilsen som ble varmet i går må dessverre utgå. Den ble drukket av noen som trodde de drakk mitt hjemmebrygg i går, men de syntes til gjengjeld at den var like god som min pils.

Tilbake
Topp