pitche rett på gjærkaka hvor mange celler har jeg?

Mortenpip

Norbrygg-medlem
har to kar med lager stående til gjæring nå.

nr 1: OG: 1046, pitchet ifølge brewersfriend.com 472 bill cells. WLP 833 german bock
nr 2: OG: 1060, pitchet ifølge brewersfriend.com 501 bill cells. WlP 833 german bock

ca hvor mange celler er det i gjærkaka nå? eller er det et jæ.... dumt spm?

planlegger en doppelbock (OG: 1090) som jeg lurer på å pitche rett på gjærkaka i et av karene. ok??
gjort dette med hell på ale.

hvem av karene burde jeg bruke? nr er jo den som var svakest. kanskje best?

Nedtur, jeg suger i matte, så jeg skjønner ikke hva kalkulatoren forteller meg. kommer en bokstav på slutten...

Jeg har tatt utgangspunkt i 1mrd celler vekst pr fortært gram ekstrakt, noen som er godt kjent. (Balling)

Kai Troester tar utgangspunkt i det samme, (Balling)

Han sier
Assuming a starter attenuation of 75%, the conversion factor between ”yield factor” and specific growth (B/g) is 13.3:

Øl #1. 1.046 OG SG 1.014 = 69% AA utgjæring.
For deg vil det si 1000/69= ca 14.5 yield factor.

Videre så får du formelen (fra Troester) 1 mrd/g = yield factor/(ml*P)

Da kan du konvertere OGen din fra SG til plato, og fylle inn formelen. Da tror jeg at du burde få antall nye celler som er laget i ølen din oppgitt i ml? Jeg suger som sagt i matte..

Jeg skulle fulgt bedre med i matte-timene gitt :)

Hvis "tilfeldigvis" noen voksne @Bjarte H @Gahr @Odland @Bernts eller andre ser dette så ville det vært tipp-topp med noe input om dette er riktig.

Jeg er på tynn is her, men er nysgjerrig på det samme som deg.

http://braukaiser.com/blog/blog/2012/11/03/estimating-yeast-growth/

skjønner ikke så mye jeg gitt.. fulgte vel for lite med på skolen. blir det helt på trynet og bare legge det inn i en calc som om det var en gjærstarter? fått lite oksygen og greier så sikkert no lavere...

starter på 23 liter, OG: 1046, no agitation.
ending cell count: 1479 bill cells =
3.81M cells / mL / °P

Du kan gjøre det og, men, kalkene er ikke så veldig nøyaktige.. Kai troester regner med ca 15% avvik på det, men jeg har lest om andre som mener det er enda større. Iallefall slurry-kalkulatoren(e).

Men, hvis du leser posten min over igjen, og puster litt, så er det egentlig bare en konvertering, og en utregning som skal til for å finne ut hvor mange nye celler du har. Hvis den stemmer da...en det

Men det aller letteste er å ikke ta det på hele kaka, og heller bare bruke Mr. Malty sin slurry og satse på at det går greit, jo mer gjær jo safere iallefall.

Ta utangspungt i 1479 bill cells. 20% avvik.
295 bill celler borte. 1479-295=1184+- bill.

20 liter med OG 1090 trenger 863 bill cells.
Blir jo i værste fall en over pitch, men er det no problem??

Tilbake
Topp