Plast dunk og temp!

Hei alle sammen.
Jeg har i lang tid benyttet meg av kjølebag til mesking. Så satt jeg og surfet på internett etter en løsning på konisk gjæringstank hvor jeg kom over en produsent som støper produkter i plast. Det beskymret meg litt når jeg ser hva de har av bruks temp på de forskjeldige plast typene (PEHD, PP og så videre)
Er ingen data ekspert så legger ut bare en kopi av nettadressen.

http://www.norplasta.com/index.php?...=category&layout=blog&id=8&Itemid=60&lang=nb
Det som slo meg var denne plastkokeren som var diskutert tidligere på forumet hvor Eduard laget ett fint oppleg :amen: til mesking under 70 °C skal jo ikke dette være problem ifølge det som står på denne siden, menn :attevar:
 
Jeg tror disse temperaturene henviser til hvor varmt det kan bli før plasten begynner å deformere. Under koking fikk ikke bunnen i kokekaret støtte nok, slik at den 'sagget' ut litt. Men likevel så holder kokeren seg ganske bra. I tillegg så kan det nevnes at det selges PP plastkar med innebygd varmeelement til mesking og koking, så da kan man nok gå ut ifra at plasten er trygg nok i forhold til kroppen. Har allerede drukket litt av ølet jeg brygget med utstyret, og selv om det ikke nødvendigvis betyr at det er bevist at det er trygt, så har jeg ikke fått noe avvik helsemessig. Bare tenk på selve vannkokeren som er laget av nettopp PP. :)
 
Ja det er jo det inntrykket jeg har hatt av PP hele tiden, men ble litt bekymra når jeg så temp de hadde på vær plasttype, men er nokk som du sier att dette har noe med deformering av strukturen og gjøre, og ikke skadlige stoffer :yes:
 
Leste litt her, å fant noen betryggende svar.

Miljø: PP betragtes som en af de mest miljøvenlige plasttyper. PP medfører ingen væsentlige belastninger for miljøet og medfører ved fuldstændig forbrænding kun emission af CO2 og vand.

Emner af PP kan ikke reagere med stoffer i kroppen, dog bør man ikke indånde støv.

Polypropylen er  kemisk stabilt op til temperaturer hvor plasten bliver nedbrudt.

Termiske egenskaper: PP kan anvendes til ca. 110°C, hvis belastningen er moderat.

Ser ut som problemet ved høyere temperaturer er att plasten blir mykere.
Hvist det ikke ser ut for att den blir så myk att det danner problemer under bruk bør det ikke være noen problemer.
 
Tilbake
Topp