Poppkorn

Der nevner du noe! Maisflak brukes jo en del i brygging, så det er bare å prøve! Isåfall trenger man kanskje ikke en gang å gi popcorn et oppkok siden stivelsen alt er gjort tilgjengelig av poppingen. Ulempen med å bruke popcorn er vel at det ofte er tilsatt olje (og salt), noe som funker dårlig i øl. Men for all del: prøv! :D

Kanskje cornflakes ville vært et bedre alternativ.
Da slipper du ihvertfall olje, men det er litt salt og sukker i det (men sukker skader sikkert ikke i så små mengder)

Lagde poppkorn med poppkornmaskin, da tilsetter man ikke noe fett. Og salt har man gjerne på etter de er puffet. :)
Det går vel også å få tak i umodifisert tørket mais som man kan puffe med varmluft
Når vi er inne på det... Honeykorn... Da får man både sukker, honning og hvete.  :ilike:

Trodde Gjær trengte litt fett for å trives...men det bør kansje ikke være for mye. Og så lenge det ikke er for mye salt er vel det også bare en fordel.  :confuzed:

Du kan gi det er forsøk. Ulempen med popcorn er bare at kornet blir veldig stort og man kommer ikke til stivelsen som sitter innerst i kornet. Kanskje du burde da kverne popcornet på et eller annet vis, før du tilsetter den til mesken, samt luke ut popcornene som er brente. Også dette blir helt sikkert øl, det hadde vært morsomt å få prøvd, dersom du kan ta deg tid til dette. Skal du delta i NM2008, Riisenbryggeri?

Lagde en oppskrift med Poppkorn i går.. Og setter igang idag. "PoppAle" og det blir spennede å se hvilken kategori den faller under. Startet med utgangpunkt i Northern Engish brown.
men kan fort falle over i Special eller til og med porter.
Og ja.. Hvis dette blir bra og jeg rekker det melder jeg den på.  :laugh:

Mais blir jo gjene brukt for å få et søtaktig, lettdrikkelig øl, eller bl a i Belgia for å få mer alkohol, på lik linje med sukker. Så her kan du boltre deg i muligheter! Tror maissmaken kommer best til rette i en lys øl med lite spesialmalt. Kanskje 80% pale og 20% popcorn?

Uansett, kvern popcornet. For da jeg laget spagherøli slet jeg veldig med å få jodtesten til å bli negativ. Evt kan du også gi det kvernede popcornet et oppkok i vann, for så å meske med det.

Ja.. greit, da dropper jeg poppkornet i bitter'n eller hva det nå enn blir av det.. Hadde i litt alikevell jeg ;)

Tilbake
Topp