Problemer med Magnetpumpe

Har kjøpt "Speidel" Magnetpumpe av typen Xylem Ecocirc E1 fra Bryggmaker.no

http://bryggmaker.no/100_varer.asp?d=153&k=24

Noen som har erfaring med denne?

Står midt i ett brygg og pumpa klarer ikke dytte vann fra bordet til toppen av en beerbrew 60. Sinnsykt irriterende. "lampa" bare blinker og bruksanvisning finner jeg hverken i pakka eller på nett.

Anyone?
 
luft? riste, stenge, åpne ventiler, banne og steike litt evt brekke nærmeste kobling for å få det ut så kommer det seg...
 
Prøvd alt det, prøvd begge pakningene som fulgte med, forsøkt forskjellige høyder på pumpa osv.. Virker som den ikke greier å løfte vannet.. må være en feil. Men det er jo bare en knapp og så få deler. Prøvd ALT!
 
Pumpa er ikkje sjølvsugande (det er vel ingen av dei som er magnetdrivne) og den taklar ikkje luft i pumpehuset - all luft må ut av pumpehuset. Det gjer du best med å la pumpa vera stilt i 0 (av) og så heldt du pumpehuset slik at pilen på det peikar loddrett opp. Då vil luft gå ut av pumpehuset. Så startar du pumpa - bruk maks 6. Og dette kan du gjera eit par gonger til du har fått all luft utav pumpa - då går den som den skal.

Og obs: Denne pumpa har ein spesiell funksjon på innstilling nr 7: då startar den et utluftingsprogram som varer 10 minutt. Så snart du skrur pumpa i denne posisjonen - vil dette programmet starta - då går pumpa av og på i 10 minutt. Maks fart på pumpa er 6.

Eg plar senda ein epost med info om dette til mine kundar og det ligg også vanlegvis ein liten pamflett inni pakken (på tysk) om dette. Om eg skulle ha gløymt dette - send meg ei melding så sender eg deg info.

(ps: dette gjeld modellen med 0 innstilling (og lys i brytaren))
 
Jeg har denne, tror jeg katla? Den greier å kjøre herms hos meg med 80cm fall og 140cm løft. :p ut fra kjelen, ca 30-40cm ned og fra pumpa ca 50cm lengre ned, og opp 1,4 meter inn gjennom en mellomstor dyppkjøler som står i en kjel, og tilbake i kjelen :p grei kraft, ikke noe overpower akkurat, men grei flyt :)
 
Fortsatt problemer!

Da har jeg forsøkt igjen i henhold til bruksanvisning. Har satt pumpa med pil opp og startet og stoppet. Ser at det kommer luft ut av huset og igjennom slangen når jeg gjør dette.

Ja det funker og trykket er tilbake, men varer bare i få min før jeg må gjøre øvelsen igjen.
 
Er det under mesking? Kva pumpe har du - E1 eller E3 ?

Om du har gjort prosedyra med å fjerna luft fleire gonger og den fungerar som den skal - så har du luftlekkasje ein eller annan stad.
 
Dette var under oppvarming av vann til mesking. Har nå forsøkt etter at maltet er i og pumpa funger utmerket. Vet ikke hvorfor det funker så dårlig med vann, men luftlekasje er jo eneste tenkelig grunn.

Til tross for litt brygge drama er jeg nå veldig fornøyd. Takk for rask oppfølging 2 ganger katla
 
Om du har oppvarming med kraftig kokeplate/element så vil det vel dannast litt bobler der som kan følgje med til pumpa? (kva dei boblene no er - det er vel kanskje overoppheta vanndamp? ) . Ellers lurer eg på kvifor du sirkulerar under oppvarming?
 
Ville bare teste pumpa før jeg hadde i malten. Om den lakk noe sted, om den funka som den skulle.. Gode gamle "Train hard, fight easy" prinsippet.
 
Tilbake
Topp