Pumpe til skylleprosessen (BB60)

Jeg brygger med en BB60, samt at jeg har en krabbekoker hvor jeg varmer opp skyllevannet. Det jeg ønsker meg er en pumpe som frakter vannet fra krabbekokeren til meskegryta (BB60), slik at jeg slipper å øse dette manuelt.

Mitt hode sier at jeg trenger dette:

- Billig pumpe (selvfølgelig):
http://www.ebay.com/itm/151182923799?_trksid=p2060353.m2749.l2649&ssPageName=STRK:MEBIDX:IT*

- En dubbedings som gjør at jeg kan kontrollere hastigheten/flowen (mellom 0,33-0,66 l/min):
http://www.ebay.com/itm/LED-Light-S...726?pt=LH_DefaultDomain_2&hash=item5410fb68f6

- Hvis mulig, ønsker jeg en billig dubbedings som kan måle temperaturen på vesken.

Noen ideer?

- Slanger og koblinger

- Rist/sil


Noen som har tips eller erfaringer rundt punktene ovenfor? Det hadde vært morsomt å fått til denne prosessen automatisk. Det trenger heller ikke være dyre greier, da jeg i utgangspunktet gjør dette for kose meg litt med litt "mekking" av utstyr.
 
Hvorfor setter du bare ikke K kokeren høyer opp og lar gravitassjonen gjøre resten.

Disse billig pumpene klarer ikke å løfte vannet serlig høyt heller.
 
Hvorfor setter du bare ikke K kokeren høyer opp og lar gravitassjonen gjøre resten.

Disse billig pumpene klarer ikke å løfte vannet serlig høyt heller.

Jeg har ikke krane i gryten til krabbekokeren, samt at skyllevannet varmes opp med gass, da kan jeg ikke brygge der hvor det passer. Ikke altid at det enkleste er det beste, pluss at det hadde vært kjekt med litt "kobling/mekking" også.

Tanken er at jeg skal ha meskegryten litt høyere opp enn krabbekokeren som står på bakken. Sistenevnte er også på utsiden av boden pga gass. Reiner med at jeg derfor trenger 3-4 meter med slange mellom grytene.
 
Kunne jo kjøpt deg en PID med PT 100 sensor.

Vet ikke hvor du brygger, men regner med det ikke er på kjøkjenet siden du bruker Krabbe Kokerjeg kjøpte meg en chugger pumpe og er storfornøyd med den.

Trur jeg ville regulert flow med ventil istedefor.
Slanger kjøper du hos Brygmakker, de er knall gode.
 
Siden du mest sannsynlig trenger litt kraft for å forflytte vørteren så langt så ville jeg gått for speidelpumpa til katla(bryggmaker.no)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Jeg har ikke krane i gryten til krabbekokeren, samt at skyllevannet varmes opp med gass, da kan jeg ikke brygge der hvor det passer. Ikke altid at det enkleste er det beste, pluss at det hadde vært kjekt med litt "kobling/mekking" også.

Tanken er at jeg skal ha meskegryten litt høyere opp enn krabbekokeren som står på bakken. Sistenevnte er også på utsiden av boden pga gass. Reiner med at jeg derfor trenger 3-4 meter med slange mellom grytene.
Ok.
Ville montert kran i gryta, 3-4 meter tror jeg du vil slite med å transportere vesken med ei slik pumpe.

PS er pumpa foodgraded,sto ikke noe om det.
 
Kunne jo kjøpt deg en PID med PT 100 sensor.

Vet ikke hvor du brygger, men regner med det ikke er på kjøkjenet siden du bruker Krabbe Kokerjeg kjøpte meg en chugger pumpe og er storfornøyd med den.

Trur jeg ville regulert flow med ventil istedefor.
Slanger kjøper du hos Brygmakker, de er knall gode.

Jeg brygger i en utebod. Det er ingen problemer å mekke på en krane til gryta, slik at jeg kan regulere flowen fra den, men i utgangspunktet hadde jeg sett føre meg at jeg bare puttet slangen i bunn på gryta.
 
Du bør regulere flow ut av pumpa, ikke inn, for å øke levetiden til pumpa ;)
 
Siden du mest sannsynlig trenger litt kraft for å forflytte vørteren så langt så ville jeg gått for speidelpumpa til katla(bryggmaker.no)

Sent fra min D5803 via Tapatalk
Sikkert en veldig god pumpe det der, men den var også noe smådyr. Hadde håpen på noe billigere, som også funker til arbeidet.
 
Ok.
Ville montert kran i gryta, 3-4 meter tror jeg du vil slite med å transportere vesken med ei slik pumpe.

PS er pumpa foodgraded,sto ikke noe om det.
Mulig det blir en for svak pumpe, men om det er foodgradet vet jeg ikke, såg bare at det var noen andre her inne som brukte den.
 
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...mp+12v.TRS0&_nkw=food+grade+pump+12v&_sacat=0

Selv om det ikke er en kvalitetssikring at det står på ebay så er det ihvertfall en pekepinn mtp foodgrade. Flere her på forumet bruker som du sier slike pumper, men de er ikke av det kraftigste slaget, de funker til sirkulering. Hvis du i tillegg skal dra vørter ut av gryta, og pumpe denne 3-4 meter opp i en annen gryte så kan det føre til problemer. Men en vet jo ikke før en har prøvd ;)
 
http://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...mp+12v.TRS0&_nkw=food+grade+pump+12v&_sacat=0

Selv om det ikke er en kvalitetssikring at det står på ebay så er det ihvertfall en pekepinn mtp foodgrade. Flere her på forumet bruker som du sier slike pumper, men de er ikke av det kraftigste slaget, de funker til sirkulering. Hvis du i tillegg skal dra vørter ut av gryta, og pumpe denne 3-4 meter opp i en annen gryte så kan det føre til problemer. Men en vet jo ikke før en har prøvd ;)

Jeg skal ikke frakte vørter med pumpa. Kun rent vann, som holder ca 80c og med en flow mellom 0,33-0,66 l/min. Med BB60 skyller man med å tappe ut vørter fra bunn i meskegryte og samtidig fylle på med rent vann i toppen av mesken.
 
Problemet er ikke flowen, men om den er kraftig nok til å flytte vann så langt, og gjerne med noe høydeforskjell i tillegg. Det kan gjerne noen andre her på forumet svare på.
 
Du kan gjøre en hel masse kalkulasjoner og utregninger, men det enkle er å kjøpe en rimelig pumpe og teste... Jo høyere du får plassert HLT'en din, jo bedre - naturligvis :)

Jeg har brukt et bøyd rør mens jeg ventet på loddeutstyr til feste av ventil. Det fungerer, men du må 'prime' pumpa. Dvs få tømt slangen frem til pumpa for luft. Jeg bruker vakumpakkeren til det...
ImageUploadedByTapatalk1442309481.154000.jpg

Alternativet er å kjøpe en plate eller dyppvarmer og gjøre alt inne...
ImageUploadedByTapatalk1442309604.138444.jpg
 
Tilbake
Topp