Pussig sak med en stout

syver

Har akkurat gjæret ferdig (trodde jeg) 50l stout. OG på ca 1064, håpet på en FG på rundt 1014. Brukte to pakker med Safale 04, rehydrert. Stormgjæring startet ila 24 timer ganske kraftig og kom ut gjennom hullet til gjærlås ("europris gjærkar" 25l). den stod i ca 19-20 grader i ca 10 dager. Coldcrash i to dager på trappa ca 2-3 grader på begge spannene.

Da jeg skulle tappe dette på fat i går kveld målte jeg en gravity på ca 1025 (alt for høyt), samme på begge fatene, så de ble ikke tappet om. Drar bort i 11 dager ila kvelden. Kan jeg bare tilsette mere gjær i gjærkarene og la de stå varmt i de 11 dagene jeg er borte? Bør jeg riste karene godt etter jeg har satt til gjær? Bør jeg prøve og plaske og rote oppi der for å få mest mulig oxygen tilsatt?

Mange spørsmål, men de haster litt med ei løsning i og med at jeg drar bort som sagt ...

Ikke rist inn noe mer da risikerer du oksidering av ølet. Ville tro det er nok gjær til å fullføre jobben hvis det er gjæren det står på. Men du kan jo alltids prøve å tilsette mer gjær.

Men kommer an på meske temp og om du har tilsatt nok oksygen i fra begynnelsen.

Kan hende du ikke klarer lavere med den type gjær du bruker
Hvis du har mesket med høy temperatur. Så det er endel komplekse sukkerarter som gjæren ikke klarer å bryte ned.

Hadde også en batch der mesketemperaturen ved et uhell ble for høy i en periode (manuell PID og feil algoritme/tuning) ved stegmesk.
Resulterte i høy FG. Hjalp ikke en millimeter å tilsette mere gjær så den flasket jeg og satte til langtidslagring i håp om at det blir bra.
Kunne sikkert tilsatt en gjær som spiste mer av det sukkeret som var igjen, men jeg var ikke så langt unna. Bra øl blir det gjerne allikevel

Tilbake
Topp