"Best practice" Flaskegjenbruk og desinfeksjon

Jeg har gjort et forsøk med kokende vann og corneliusfat. Fylte på noen liter og ristet godt, med det resultatet at bunnen løsnet fra fatet  :eek: Drsom mange andre gjør dette uten samme erfaring så var jeg vel bare uheldig første gang, og kommer til å prøve igjen. Hvis ikke så se på min erfaring som en advarsel mot dette  :laugh:

Vi gjør vanligvis fatene rene med kaustisk soda og dessinfiserer med sterkrens/starsan. Vi demonterer alle ventiler/stigerør hver gang og ser over pakninger o.l

Flasker dessinfiserers noen ganger i stekeovn og noen ganger i sterkrens/starsan. De rengjøres alltid i kaustik soda.

MVH
Børge
 
Bjarte H skrev:
Klor er i utgangspunktet ugunstig i forbindelse med rustfritt stål. Dette har ikke noe med selve desinfiseringen å gjøre, men at rustfritt ikke liker klor. Igjen går dette selvfølgelig på kontakttid.
Hvis du blander kloren med litt lut opphører den sterkt korroderende effekten klor har. Lut i seg selv løser opp mye drit, men klor totalt tilintetgjør ALLT organiskt materiale. God ide alså å blande disse to. med temp mellom 40 og 60  °C
Skylles selvfølgelig grundig med varmt vann.
Som avsluttning bruk syre, ikke bare for å temme evnt. bakterier fra vannskyllinga men også for å passifisere det rustfrie stålet.
 
Jeg bruker Stoutrens til vasking (kort bløtlegging 10-15 min), skylling med flaskevasker (eller dusjhode med jetsprut), og Starsan til desinfisering. Fungerer det greit i tilsette litt klorin i Stoutrensblandingen, Riis? Regnes den som lut?
 
Tilbake
Topp