Har tenkt å brygge denne: Bryggselv IPA Single Hop Series Gahr edition.
Jeg ønsker dog ikke like mye bitterhet som i en IPA, da er det vel bare å redusere mengden humle som skal koke 60 min? Men hvor mye ? forslag?
Citra gir mye bitterhet, så jeg ville redusert både ved 60 og 15.
14g 60, 50g 15 vil gi 51 IBU ifølge beersmith. og det som du plukker ut kan du jo tørrhumle
24g Citra med 11% alfa kokt i 60 minutter bidrar med omtrent 40IBU. Kutter du all bitterhumle ender du opp med rund 35IBU.
Du må nester vurdere hvordan du vil ha ølet. Skal det være like mye smak men lavere IBU, eller vil du også redusere humlesmak og aroma? Alle endringer i humleskjemaet påvirker balansen av smakene i ølet, men det er du som må vurdere hva du vil ønsker. Selv synes jeg at det kan være godt med øl som bare har humling med høyalfa humle på slutten av koketiden.
Kan du oppgi hele humleskjemaet?
Skal du brygge med samme OG som orginalen, eller skal du redusere den også for å få bedre balanse mot en lavere bitterhet?
Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies) for å tilpasse innholdet, skreddersy din opplevelse og holde deg innlogget dersom du registrerer deg.
Ved å fortsette og bruke dette nettstedet, samtykker du i bruken av informasjonskapsler.