Regne ut post boil OG?

ADale

Norbrygg-medlem
Hvilken app/kalkulator vil dere anbefale? Jeg målte OG før kok...så ønsker et estimat på etter
Kok?
Bonus spørsmål: Gjør det noe å ha Star San på fat eller ha plast utstyr liggende der? I ukes og månedsvis?
 
Regner med alle bryggeprogram gjør det for deg forutsatt du har boil-off raten, men vil som Steinar anbefale Brewfather.
Ellers er vel kalkulasjonen bare å ta antall liter før kok og gange opp med to siste tallene i SG (1.040 blir 40), så deler du på hvor mange liter du har etter kok.
Eksempel: Har du 30 liter før kok med SG på 1.040 og du koker bort 5 liter. Da blir det 30x40= 1200 som du deler på 25 liter som du har igjen etter kok. Det blir da 1200/25= 48 som da tilsvarer 1.048 SG
 
Hvilken app/kalkulator vil dere anbefale? Jeg målte OG før kok...så ønsker et estimat på etter
Kok?
Bonus spørsmål: Gjør det noe å ha Star San på fat eller ha plast utstyr liggende der? I ukes og månedsvis?
Starsan på fat er såvidt jeg vet uproblematisk, Starsan spiser endel typer plastikk over tid så der ville jeg lest meg opp og trådd varsomt.
 
Hvilken app/kalkulator vil dere anbefale? Jeg målte OG før kok...så ønsker et estimat på etter
Kok?
Bonus spørsmål: Gjør det noe å ha Star San på fat eller ha plast utstyr liggende der? I ukes og månedsvis?
Til det siste: Nei. Jeg har et speidelkar som har stått årevis fylt med Starsan. Bruker det til blandekar før flasking, og pusher ut starsan'en med CO2. Etter flasking fyller jeg starsan'en tilbake. (Pass på at den er klar!)

Hardplast er en annen sak. Den tåler ikke starsan. Blir sprø og sprekker.
 
Hvilken app/kalkulator vil dere anbefale? Jeg målte OG før kok...så ønsker et estimat på etter
Kok?
Bonus spørsmål: Gjør det noe å ha Star San på fat eller ha plast utstyr liggende der? I ukes og månedsvis?
Bare så du har begrepene klare: Original Gravity (OG) er egenvekta etter kok, altså egenvekta på den vørteren du setter til gjæring.

Jeg bruker enkeltkalkulatorene til Brewersfriend. Hvis du kjener SG før kok (det du kaller OG over her) og veit hvor mye du har kokt bort, kan du bruke denne til beregne OG: https://www.brewersfriend.com/dilution-and-boiloff-gravity-calculator/ Bruk alternativ 2.
 
ja, etter litt regning, kom jeg da til en OG på 1.055. det er fortsatt litt lavt. Min Passion IPA (Ølbrygging) skulle hatt 1.061. I GF oppskriften satte jeg utbytte til 80%. Kanskje jeg burde sette det til 75% til neste gang? Eller kan dette skyldes at jeg brygget dobbelt? Brukte 2 sett i en batch.
 

Vedlegg

  • PXL_20240329_105302003 (1).jpeg
    PXL_20240329_105302003 (1).jpeg
    829,4 KB · Sett: 6
ja, etter litt regning, kom jeg da til en OG på 1.055. det er fortsatt litt lavt. Min Passion IPA (Ølbrygging) skulle hatt 1.061. I GF oppskriften satte jeg utbytte til 80%. Kanskje jeg burde sette det til 75% til neste gang? Eller kan dette skyldes at jeg brygget dobbelt? Brukte 2 sett i en batch.
Det er mange variabler i spill og jeg råder deg til å glemme disse detaljene. Ølet blir nok like godt om det er 6% eller 6.5% - det spiller veldig liten rolle. Ølsett er en variabel i seg selv.
 
Har bare erfaring med kompaktbryggere og disse har ofte en Sweet Spot, og kan da komme opp mot 90%. MEN det varierer ofte fra 72%-88% (hos meg). Så det vil være basert på din egen prosess, utstyr osv. Etter min egen erfaring er det type og mengde malt som er mest utslagsgivende. Effektiviteten vil gå ned dersom du nærmer deg maksgrensen på en kompaktbrygger. 0.5 ABV er nok ikke kritisk som nevnt av @Steinar Huneide sier.

Syns det er ekstra tilfredsstillende å treffe nærme selv, så dersom det er viktig setter jeg effektivitet litt lavere enn jeg forventet og justerer evt med vann en plass i prosessen før gjæring for å få det mer nøyaktig. Kommersielle bryggeri som skal treffe nøyaktig har også som regel også en strategi med å lage sterkere vørter og brygge ned til ønsket verdi.
 
ja, jeg brukte tidligere å koke litt ekstra og målte med refraktometer underveis i kokingen og kokte kanskje 10 min ekstra for å få opp OG men så solgte jeg det uten å helt overveie hva jeg gjorde...Trodde jeg bare kunne måle SG FØR kok, men det skal som sagt måles ETTER kok. Så tror jeg neste gang setter effektiviteten til 0.77 og ser om det gjør en liten forbedring.
 
Tilbake
Topp