Reste IPA (RIPA)

Har man lang veg til bryggebutikk, må man gjøre det beste ut av det en har. Maltrester kan selvsagt bare ligge på lageret, men dette har sine bakdeler: Man må etterhvert over på kjøpe-øl (med de kvalitetsmessige og økonomiske konsekvensene det har), og det lille humlelageret mitt blir bare eldre og eldre....
Lageret av basismalt er nøye oppdelt, og etter at ESB'en og Ambern har fått sitt har jeg litt pale malt igjen.

Derfor ser den foreløpige maltseddelen slik ut (23 liter vørter til gjæring, OG 1,060-ish, tenker 67-68 grader i en tme, 78% eff):

4,3 kg Palemalt
0,5 kg Carapils
0,5 kg Crystal Gold (Muntons caramünchener EBC 120)
0,3 kg Münchener
0,1 kg Special B
0,25 kg Flaket bygg

''Unødvendig komplisert maltseddel!'' sier du. Vel, dette er en ResteIPA.
Münchener-malten kan med fordel fjernes (har bruk for den andre steder, mye annet kan selvsagt også fjernes og så brygge 3/4 størrelse....:confused: )
Special B er med for å imitere Maris Otter bygg. Resten er med fordi jeg trenger mere malt og det er en rest tilgjengelig. (Har et kilo Carahvete jeg kan spe på med i tillegg.) (Har forsåvidt mørkere karameller og litt sjokolade i sekken også.)

Humleskjemaet er tenkt med Fuggles og Target på 60 og 30 minutter, Fuggles, EKG og Citra (!) på 15 og 5 minutter og tørrhumling med Fuggles, Target og Citra.
Humlen er 2-3 år gammel, har justert alfasyre-verdien i Beersmith; gir en samlet IBU på ca 65. Det er høyt for meg, men jeg tenker at maltseddelen skal balansere humlen. Vel...det er det som er målet ihvertfall

med andre ord: ResteIPA.

Spørsmålet er om R'en i RIPA egentlig står for RoteIPA?

Etpar mere konkrete spørsmål er vel egentlig om den lille smule Münchenermalt har noe hensikt? (Den er NØ- inspirert), og vil Citra humlen gi et fint sitruspreg - eller krasjer det totalt med de engelske humlene? Vil dette gi en balanse mellom bitterhet/humlesmak og sødme/maltsmak?

Bare en måte å finne ut av det på :)
Tror det kan bli bra jeg, men med såpass mye spesialmalt ville jeg mesket lavere. 64-65?

Du sier heller ikke mye om mengdene humle. Du vet sikkert at citra har en tendens til å dominere, en lett hånd der kanskje.

Takker for svar.

Humleskjemaet ser slik ut (utkastet!)
60 min: Fuggles til 19 IBU
Target til 14 IBU
30 min: Fuggles til 5,5 IBU
Target til 5,5 IBU
15 min: EKG til 4,3 IBU
Fuggles til 4,7 IBU
Citra til 6,9 IBU
5 min: EKG til 1,8 IBU
Fuggles til 1,7 IBU
Citra til 2,8 IBU

Målet er passe avbalansert bitterhet med tydelig 'engelsk' preg, men med en klar sitrusaktig tone i lukt og smak.
(og - ja; balansen i NØ IPA er flott.)

Sist redigert:
Tørrhumlingen blir med restene...:

1,3 gram Fuggles pr liter
0,65 gram Target pr liter
1,3 gram Citra pr liter

...og da er det egentlig et greit spørsmål om denne humlen like godt kunne vært lagt i en grønn søppelsekk med en gang?
Den vil uansett ha litt futt igjen i oktober, og om den ikke tilfører noenting som helst her så kan den likegodt gjemmes til magrere tider. :rolleyes:

Reste IPA eller Rote IPA, thats the question.....:confused:

Av egen erfaring. Tilsetter du noe rundt 10-15 minutter, så får du smak. Unnlater du 10-15 minutter tilsetning så får du malten.

Feks. En av husølene mine er omtrent svart som tusj, lite humlesmak, men god aroma av både malt og humle, men lite humlesmak. Bitterhumle, og ikke noe mer til etter kok.

Citra på 15 minutter? Blir det bare tull sammen med Fuggles og Target eller vil det gi en (subtil) sitrustone?

Tilbake
Topp