Ringnes, Tuborg ol.

Fikk ølsett til jul og har allerede blitt hekta etter å ha satt to brygg. Kunnskapene innenfor bryggingen er selvsagt på nybegynnernstadiet, men ønske og mål er å lage en lys lett drikkelig øl ala Tuborg,Ringnes ol. Må det brygges på undergjær? Oppskrift?

Her er den aller enkleste oppskriften:
1. Ta på deg en jakke.
2. Ta på sko. Husk lissene.
3. Gå inn på nærmeste kolonial.
4. Stikk en sekspakning under jakka.
5. Løp hele veien hjem.

Men fra spøk til alvor: Å brygge noe som både ser ut som og smaker som kjøpepils er faktisk ikke så lett som man skulle tro. Kan være lurt å øve på overgjærede ale-er før du prøver deg på en undergjæret, pasturisert og filtrert pils.

Hvis du er ute etter noe lyst og lettdrikkelig, så er Centennial Blonde er favoritt.. Bare å google, så finner du oppskriften :)

HenningPP skrev:
Her er den aller enkleste oppskriften:
1. Ta på deg en jakke.
2. Ta på sko. Husk lissene.
3. Gå inn på nærmeste kolonial.
4. Stikk en sekspakning under jakka.
5. Løp hele veien hjem.

:fyflate:

Bjørn Petter skrev:
Når du nå har blitt introdusert til godt øl, hvorfor vil du brygge sånt møl?  :bank2:

+1  Mitt råd (blant alle andres råd) er å kjøpe et maltsett med weissbier. Fra f.eks. www.olbrygging.no  Lykke til!!

Takker for svar. Er som sagt ikke kloning jeg er ute etter, mer en beskrivelse på hva jeg liker. Har satt en Daniel style fra europris med Moss maltekstrakt etter boka. Hvis jeg hadde laget samme mix, men med undergjær, kan noen forklare hva forskjellen i praksis ville bli? Og kan en lage kölsch på maltekstrakt?

MrControl skrev:
Takker for svar. Er som sagt ikke kloning jeg er ute etter, mer en beskrivelse på hva jeg liker. Har satt en Daniel style fra Europris med Moss maltekstrakt etter boka. Hvis jeg hadde laget samme mix, men med undergjær, kan noen forklare hva forskjellen i praksis ville bli? Og kan en lage kölsch på maltekstrakt?

Danish skulle det stå

Tilbake
Topp