Rogaland Ølfestival 2024 - Flaskekonkurranse

Andreas Habel

Dommerkomite
For sent ute med påmelding til årets NM? Fortvil ikke, fordi her kommer den neste store flaskekonkurransen!

I sammenheng med Rogalands Ølfestival 2024 organiseres det en flaskekonkurranse for tyske øltyper.

Premiene deles ut under Rogaland Ølfestival 2024 22. juni – vinnerne må være til stede under festivalen for å motta premie og diplom. Dersom vinnerne ikke er til stede, diskvalifiseres deltakerne og prisen går til den nest best plasserte deltakeren.

Se mer info på arrangementssiden!
 
Sist redigert av en moderator:
Er det samme regler for kvaliteten på emballasjen, som i NM-les flasker etc.?
Jeg regner med at vi har en litt mindre utfordring når det gjelder totalmengden av innsendte flasker/bokser i forhold til NM, vi har derfor ingen min/maks bredde eller høyde på flaskene. Flaskene/boksene må være uten etikett (eller andre "kjennetegn") og med ensfarget kapsel, og emballasjen må være forsvarlig (bleier, plastpose).
 
Jeg regner med at vi har en litt mindre utfordring når det gjelder totalmengden av innsendte flasker/bokser i forhold til NM, vi har derfor ingen min/maks bredde eller høyde på flaskene. Flaskene/boksene må være uten etikett (eller andre "kjennetegn") og med ensfarget kapsel, og emballasjen må være forsvarlig (bleier, plastpose).
Det blir så klart færre bidrag, men egentlig burde jo folk være like ivrige etter å sende inn til dere som til NM. Kokurranser er gøy:). Det er godt over 100 innsendere til NM.
 
Jeg får ikke sjansen til å reise til RØL, da er det heller ikke vits å sende inn :oops:
Jeg har ikke lest det med liten skrift. Nei, da er det ingen vits:(.

Sånn som det ble annonsert i tråden her gikk jeg uten videre ut fra at dette var en konkurranse for alle. Men det er det jo så absolutt ikke.
 
Hei! Litt usikker på disse PF kategoriene "lyst", "bitter" , "syrlig", "mørk" , litt vage kategorier syntes jeg. Finnes det nærmere retningslinjer på dette?
 
NB: Det følgende gjelder for PF, ikke flaskekonkurransen!

Bak kategoriene ligger Norbryggs typedefinisjoner:

"Lyst"
1-Lys Lager (alle)
2-Mørk lager (bare Vienna lager)
3-Bock (bare Helles Bock/Maibock, Bock)
4-Lys Ale (bare Engelsk Golden Ale, California Common/Steam Beer, Kölsch)
7-Hveteøl (alle bortsett fra Dunkelweizen og Weizenbock)
9-Lys belgisk (alle)
12-Norske tradisjonsøl dersom det er lyst
13-Spesialøl (dersom basistype er lyst øl)

"Bittert"
4-Lys ale (alle, bortsett fra Engelsk Golden Ale, California Common/Steam Beer, Kölsch, Irsk Rød)
6-IPA (alle)

"Mørkt"
2-Mørk lager (alle bortsett fra Vienna lager)
3-Bock (alle bortsett fra Helles Bock/Maibock)
4-Lys Ale (bare Irsk Rød)
5-Mørk ale (alle)
7-Hveteøl (bare Dunkelweizen og Weizenbock)
8-Porter/stout (alle)
10-Mørk belgisk (alle)
12-Norske tradisjonsøl dersom det er mørkt
13-Spesialøl (dersom basistype er mørkt øl)

"Syrlig"
11-Syrlig øl (alle)
13-Spesialøl (dersom basistype er syrlig øl)

Kategoriene er ikke kjent for publikum - de stemmer bare på deres favorittøl. Informasjon om hvilket øl hører til hvilken kategori innhentes fra hjemmebryggerne før festivalen.
 
Jeg har meldt meg på konkurransen med 4 ulike øl og kjører nedover fra Trondheim.
Det jeg lurer på og ikke funnet noe informasjon om er fasiliteter for å kjøle ned ølet på festivalen. Jeg kommer med øl på boks. Har dere kjøleskap? Eller må jeg kjøpe ett når jeg kommer?
 
Tilbake
Topp