• Bruk prefiks-funksjonen når du oppretter nye poster i dette forumet.

Til Salgs Rustfrie laserskårne falske bunner for ølbrygging

Silbunnen/falskbunnen som er tenkt i vvb er den laget av en ende på en bereder? Hvor mye volum blir det ca under silen?


HS
 
Nei, vi kjøpte en rustfri 316 plate på 2x1m og fikk skåret ut flat silbunn. Jeg har ikke målt volum under, men anslår at det vil være rundt 3 liter på min meskekjele, men nå har jeg uttak midt i bunn så jeg får ikke noe svinn der. Hvis du har sideuttak f.eks. i kolbegjennomføringen vil en diptube gi samme effekt. Mitt oppsett er en 200 liters-tank delt i 2 på midten. Toppen har da "ferdig" uttak i bunn.
 
Jeg har en varmtvannsbereder som jeg hadde tenkt å montere ventil på eksisterende uttak. Det vil si at uttaket blir midt i bunn på tanken. Berederen jeg har er ø50. Så vil vel få samme volum som deg tenker jeg, men 3mm hull vil ikke det bli "grovt"?


HS
 
Jeg har en varmtvannsbereder som jeg hadde tenkt å montere ventil på eksisterende uttak. Det vil si at uttaket blir midt i bunn på tanken. Berederen jeg har er ø50. Så vil vel få samme volum som deg tenker jeg, men 3mm hull vil ikke det bli "grovt"?


HS
Samme design som meg :).
Hulldiameter - "amerikansk standard" er et mønster med 3/32" hull med 5/32" i avstand - det er ca 2.4 og 4mm. Har sett forskjellige størrelser ned til 1.5mm her på haugen.

Tilnærmingen vi har valgt til silbunnen er at den skal være så åpen som mulig for å kunne kunne sirkulere og drenere raskt, med ulempen at den vil slippe igjennom litt maltrester frem til maltsengen får satt seg.

Jeg har et "vorlauf" steg før jeg setter i gang Chuggeren, så når jeg har mesket inn så setter jeg maltsengen manuelt med å tappe litt vørter i et litermål og helle tilbake. Det gjør jeg frem til det ikke er store partikler igjen i vørteren - da har maltsengen begynt å filtrere ordentlig.

(Det er ikke silbunnen som skal filtrere men maltsengen.)

Først etter vorlauf setter jeg i gang pumpen - faren for partikler som stopper pumpen er da minimal.

Før jeg fikk pumpe og begynte å sirkulere fant jeg ut at det svarte seg å gjøre "vorlauf" uansett da jeg fikk mye mindre crud i kjelen ved koking - tilsynelatende filtreres mye finpartikler ved å drenere og fylle tilbake til vørteren blir klar.
 
Tilbake
Topp