Saccharomyces cerevisiae

HarryBelly skrev:
Eduard skrev:
Vel, brødgjær er jo også av typen saccharomyces cerevisiae. Én av subartene i likhet med alegjærsubarter, bare med litt andre egenskaper. Man smaker sikkert forskjell i gjæren eller det endelige produkt, men først når man kan gjøre labtester kan man finne ut av, hva man egentlig har å gjøre med. Noe sikkert Wyeast, WhiteLabs eller noen av de andre kan gjøre. Forresten så har jeg en gang bakt brød med alegjær og det gikk aldeles utmerket ;).

Uansett, jeg er veldig spent hva slags gjær det egentlig er snakk om. Og spesielt hvor 'ren' gjæren er eller om den er kontaminert med litt av hvert eller består av en kombinasjon av forskjellige gjærstrenger, noe som også er godt mulig.

:ilike: Det er jeg også  ;D Håper det er snakk om en særegen norsk versjon av Saccharomyces cerevisiae.........   Det hadde vært helt gromt  :ilike:

Er det jeg håper på, men jeg har iallefall skrivi mail til posten og forhørt meg åssen jeg skal bære meg ad ved sending av prøver. Er jo bra dumt vis det blir stoppa i tollen pga frykt for kjemisk/biologisk stridsmiddel. De viste ikke og foreslo at jeg skulle kontakte den amerikanske ambasade, så en får høre hva de har å si.. Har også skrivi mail til norsk folkehelse, men ikke fått noe svar.
Skal iallefall sende prøver på sterile glass med skrukork, samt med ei kjølepakke eller to i passende embalasje.

Da har jeg motatt en avlegger i fra Voss, og jeg skal oppformere den til ett større volum for å så sende prøver til analyse.

PS.......    Har du fått noe historie bak gjæren.......  Er det noen som vet hvor gammel den er, eller hvor den kommer ifra? . . . .  Hvem har brukt den........  hvordan oppfører den seg ? ?  ? osv..........    :samenvol:

Jeg slutter meg til denne halvskallete Mr. Bean ;), er også spent på mer detaljer omkring denne gjæren og dens egenskaper.

HarryBelly skrev:
PS.......    Har du fått noe historie bak gjæren.......   Er det noen som vet hvor gammel den er, eller hvor den kommer ifra? . . . .   Hvem har brukt den........  hvordan oppfører den seg ? ?  ? osv..........    :samenvol:

Den stammer iallefall fra Svein Rivenes, men hvor gammel den er og åssen den oppfører seg har jeg null og niks anelse på. En får se hva de to labratoriene kommer frem til.

National Collection of Yeast Cultures spurte om de kunne plassere denne gjæren i sitt offentlig tilgjengelige gjærarkiv, og det svarte jeg ja til. Bortsett i fra det har jeg ikke fått noen resultater fra National Collection of Yeast Cultures eller Wyeast Laboratories enda. Jeg skal poste svarene her når de kommer.

Hello Håken,

I have the results from the first DNA 'fingerprinting' of the yeast. We use this to distinguish between different strains of Saccharomyces cerevisiae (each strain gives a unique pattern). We can then tell a brewer if their culture contains a mixture of strains or, by comparing the patterns over time, if they have any changes in the ratio of strains in a mixture or if any different strains appear.

I started with looking at four individual colonies from your culture and from the four there are 3 different patterns. The patterns produced differ from each other by the presence or absence of just a few bands in the pattern. This means they are very likely to be closely related strains (unrelated strains usually give completely different patterns). The overall general pattern isn't unusual but it is interesting to find that out of just a few colonies picked at random there is some variation. It's probable that if this is a culture that has been preserved and used over a long time that the yeast would have had time to produce many closely related strain variations, which are part of the mixture. We expect any culture to produce genetic variation over time as it goes through many generations, but breweries usually try to limit the changes as these might eventually change the character of the final brew.

I have some other work which needs to be completed but, as soon as I can, I will test a larger number of colonies to see if there is even more variation in your culture. I'll pick out the individual strains as well and preserve them separately.

Once I have more results I will email you and send you a picture of the patterns produced so that you can see the variations.

Best regards

Chris Bond
Collection Manager
National Collection of Yeast Cultures
www.ncyc.co.uk
Tel. 01603 255274
Fax. 01603 458414
e-disclaimer: http://www.ifr.ac.uk/edisclaimer/

Veldig interessante greier Haaken! Bra han fyren i England kan sitte og gjøre denne jobben for å gi oss klarhet i sakene. Slik jeg tolker det så er det opprinnelig én gjærtype som har mutert, så at det nå er en blanding av flere gjærtyper. Likevel så er de såpass like at de i praksis er å betrakte som én type.

Da gjenstår egentlig spørsmålet om hvilken annen eksisterende og kjente gjærstrain den ligner mest, og det er sikkert det han vil komme til å gi tilbakemelding om.

Haaken, vet du noe mer om denne gjærens opprinnelse?

Eduard skrev:
Veldig interessante greier Haaken! Bra han fyren i England kan sitte og gjøre denne jobben for å gi oss klarhet i sakene. Slik jeg tolker det så er det opprinnelig én gjærtype som har mutert, så at det nå er en blanding av flere gjærtyper. Likevel så er de såpass like at de i praksis er å betrakte som én type.

Da gjenstår egentlig spørsmålet om hvilken annen eksisterende og kjente gjærstrain den ligner mest, og det er sikkert det han vil komme til å gi tilbakemelding om.

Haaken, vet du noe mer om denne gjærens opprinnelse?

Ikke noe mer en det som jeg har skrevi før. Kveik ble jo brukt "om igjen" flere ganger, så det er ikke så rart at det har skjedd mutasjoner.

En burde jo ha oppfordra folk til å lete etter gamle og sære gjærtyper, helst så skulle en ha finni en kveikstokk som det er gjær på som har hunget bortglemt og uvaska på ett loft eller ett stabbur i gørmange år og sendt det inn til analyse. Jeg har hørt at det ble funnet ett par ølflasker med øl som var i fra 1500 tallet på bunnen av en sjø.  De var vistnok korka med naturkork, og så forseglet med voks.

Jeg har nå fått ett foreløplig svar på prøven ( ett pdf dokument ), men jeg har ikke noe sted å laste opp dette for offentlig adgang.
De har iallefall fått følgende NCYC nummer: 3545 ( orginalprøva ) 3546 , 3547 , 3548
Den fulle rapporten ble sendt fra England i dag, jeg skal scanne dokumentet og legge det ut nett.

Hei! Spennende å høre noe mer om gjæren en god stund etterpå! :) Du kan sikkert laste det opp her som vedlegg, med mindre filen virkelig er veldig stor. Send ellers en mail ;).

Tilbake
Topp