HarryBelly skrev:Eduard skrev:Vel, brødgjær er jo også av typen saccharomyces cerevisiae. Én av subartene i likhet med alegjærsubarter, bare med litt andre egenskaper. Man smaker sikkert forskjell i gjæren eller det endelige produkt, men først når man kan gjøre labtester kan man finne ut av, hva man egentlig har å gjøre med. Noe sikkert Wyeast, WhiteLabs eller noen av de andre kan gjøre. Forresten så har jeg en gang bakt brød med alegjær og det gikk aldeles utmerket .
Uansett, jeg er veldig spent hva slags gjær det egentlig er snakk om. Og spesielt hvor 'ren' gjæren er eller om den er kontaminert med litt av hvert eller består av en kombinasjon av forskjellige gjærstrenger, noe som også er godt mulig.
:ilike: Det er jeg også ;D Håper det er snakk om en særegen norsk versjon av Saccharomyces cerevisiae......... Det hadde vært helt gromt :ilike:
Er det jeg håper på, men jeg har iallefall skrivi mail til posten og forhørt meg åssen jeg skal bære meg ad ved sending av prøver. Er jo bra dumt vis det blir stoppa i tollen pga frykt for kjemisk/biologisk stridsmiddel. De viste ikke og foreslo at jeg skulle kontakte den amerikanske ambasade, så en får høre hva de har å si.. Har også skrivi mail til norsk folkehelse, men ikke fått noe svar.
Skal iallefall sende prøver på sterile glass med skrukork, samt med ei kjølepakke eller to i passende embalasje.