Saison med Coca cola ekstrakt, går dette godt?

Funker det?
Brygget en 25 liters batch igår.
90% Pils Malt.
8% Hvete
2% Special B.

En halvliter Coca Cola ekstrakt nedkokt av 2 liter Cola.
1 kilo honning
1 kilo sukker.

Ørlite grann hallertauer humle ved 60, 15 og 5 min der mest kom på på slutten.

OG er på 1062. Brukes belgisk saisongjær. Gjærkaka til forrige batch som jeg lagde en "SuperSaison" på 13% med FG på 1030.

Flere feller her..
1: Gjæren kan for alt jeg vet allerede være død pga for kraftig brygg ved forrige batch
2: En fugl (Kenny Meilby) hvisket meg i øret at Coca Cola inneholder fosfor, noe som ikke er spesielt bra for gæren.
Noen som har erfaring med Cola ekstrakt?
Dersom den inneholder fosfor, vil den ødelegge batchen, eller vil det bare gjøre at utgjæringen stopper litt tidligere?

Om den gjærer som den skal så vil den stoppe mellom 1001 og 1005

Cola inneholder jo en god del fosforsyre - som er det samme som er i de fleste desinfeksjonmidlene vi bruker til å drepe bakterier og gjør med før vi brygger, så dette trenger slett ikke går bra...
Men for all del - keep us posted :)

Fosforsyre kan være ett problem, samt at coca cola slettes ikke trenger å smake godt når alt sukkeret er gjæret bort, men keep us posted!  :ilike:

Ikke ett eneste plopp enda, ristet også i gjærdunken for å se om det var noe underliggende aktivitet, ingenting.

Er redd for at jeg må gi saisonen min en verdig begravelse. :-(

Prøve å ordne noe nytt gjær asap, så jeg kan ha noe sommerøl

Fosforsyre (starsan/sterkrens) er jo det vi bruker til å desinfisere gjæringskaret med, så det er ikke noe problem. Tipper det er ødelagt gjær eller noe annet som gjør at det ikke gjærer.

Fosforsyre dreper heller ikke gjær, men alt mulig annet. Enkelte entusiaster vasker gjær med fosforsyre for gjenbruk.

OK. Da er det nok SuperSaisonen som drepte Gjæren.

Kan jeg tilsette en safale eller lignende først, og så tilsette Saisongjær når jeg får det fra bryggselv?

Mulig det kun er lagergjær jeg har, håper jeg har ale gjær.
Dersom lagergjær er det eneste jeg har, skal jeg da først settes på 8-10c, for så å settes i 30 grader etter at jeg har fått tak i saisongjæren min?
Høres tvilsomt og ikke veldig bra ut..

OG til 1062, men man merker jo om det er aktivitet i gjæren i starten av bryggingen. Har 26 liter på ett 30 liters gjæringskar, så det skal ikke mye trykk til for å få til ett "plopp".
Skal snart hjem fra jobb nå og er spent på om den plutselig har startet.

Mener du jeg burde målt FG for å forvisse meg om at gjæren  var død?

Tilsatte villgjær. Da blir øla i det minste drikkbar :) to mever palemalt oppi gjæringskaret. Har forhåpentligvis en god surøl neste sommer :).  I forhold til gjæring. Plopper ikke engang når jeg rister i gjæringsbøtta

Audun smefjell skrev:
Tilsatte villgjær. Da blir øla i det minste drikkbar :) to mever palemalt oppi gjæringskaret. Har forhåpentligvis en god surøl neste sommer :).  I forhold til gjæring. Plopper ikke engang når jeg rister i gjæringsbøtta

Drikkbar og drikkbar. Alt er relativt. Men det blir antakelig surt på en eller annen måte...

Litt usikker på dette med honning/sukker i surølen. Maltbasen er jo ok og OG er jo på ett nivå som den bør kunne gjæres ned ifra. Har du noen erfaring med lacto basillicus og tilsatt sukker gahr?

Kan jo på litt sikt tilsette blåbær/bringebær om den blir semi vellykket. Bør vel og tappe om

Har brukt sukker i surøl (mørk kandisirup), men aldri honning, og ikke i store mengder. Det vil sikkert gjære, og det enkle sukkeret blir spist først, men jeg har en mistanke om at det ikke nødvendigvis blir så vellykket når "gjæren" du har tilsatt er en neve malt. Her vil det finnes mye rart, både lactobacillus, andre bakterier og villgjær, så sannsynligheten er stor for at du ikke får et særlig optimalt øl. Men det er jo et artig eksperiment!

Har ikke noe imot villgjæren, men er helt enig med deg gahr. Har uansett plenty med plass til å la den stå og mugne, om den ikke er drikkbar neste år hiver jeg den bare i dass (slik jeg vurderte å gjøre nå)

Tilsatte i tilegg WLP 670. Gjæret ned til 1007 for etpar dager siden. Har ikke vann i vannbalongen, og det ligger korni gjæringskaret, men det er faktisk ikke kommet noe melkesyre enda. Både ser og smaker greit. 1007 er bittelitt for høyt, må ha den på 1005 så tror jeg at jegtar sjansen på å flaske

Tilbake
Topp