Tariq

Norbrygg-medlem
Starter denne samletråden fordi jeg selv har hentet info om mye jeg lurer på rundt bearbeidingen av metall i ulike tråder, og ser at det er et tema som mange er opptatt av. Derfor tenker jeg at det å samle all denne kunnskapen i en tråd vil gjøre det mye enklere å lete. Rustfritt er nok det mest brukte materialet blant selbyggerne, men aluminium og annet brukes også. Jeg ser for meg at all info er relevant, av og til lurer man på de mest banale og grunnleggende ting. Emner som suser inn i hodet er: kapping, sveising, myklodding og hardlodding, boring og hulltaking, sliping, polering, syrevasking, rens av overflater, bøying og så videre, og så videre...
 
Og jeg lurer selv på en masse, så jeg poster gjerne første spørsmål. Jeg lurte nylig på hvordan man renser sveiser, og det fikk jeg svar på i en annen tråd. Men jeg lurer fortsatt på hvordan man enklest og billigst passiviserer rustfritt stål etter bearbeiding, og hvordan man slipper og polerer til en blank finish. Gjerne en trinn-for-trinn guide, med navn/linker til konkrete produkter som trengs.
 
Tilbake
Topp