Savner gode metoder for tapping av humlesaus fra plast gjæringskar

I disse NEIPA tider.

Egen erfaring er at tappestav gir opp etter kort tid da ventil slår ut grunnet for stor trykkforskjell? Andre med kran i karet raporterer at denne går tett. Er kanskje best å drikke NEIPA varmt rett fra gjæringskaret og en bør gjerne drikke 20 liter med en gang pga oksideringsfaren?
NEIPA spesialister, hvordan får dere drikken over i andre beholdere?
 
Coldcrasher to døgn, slange rett fra tappekran til øl ut-kobling på fat, åpner kran og sikkerhetsventilen i fatet, og så setter jeg på litt trykk der gjæringslåsen har stått, sånn at jeg presser det fra karet til fatet med co2.
 
Nå brygger jeg ikke direkte NEIPA, men tapper rett fra krana over på flaske
uten å plaske rundt med sukkerlake, kun karboneringsdrops
 
Har tenkt på det, men er redd to ting:

1. Coldcrash oksiderer, spesielt følsom er jo nettopp NEIPA
2. Humleflak i fat er pyton for tapping senere, da det lett går tett. Et grovfilter hadde vært bra. I dag har jeg humlepose på tappestaven og det ser ut til å ta det meste av humlen.

Men ja dette høres ut som det beste metoden jeg kan tenke meg så langt..
 
Med så syke humlemengder bør en vel kanskje stikke om midt i stormgjæring slik at neste kar ikke har sedimenter langt over tappekran?
 
Kjøp et nytt gjæringskar og bor hullet til kranen høyere oppe, det skal jeg gjøre før jeg brygger Amundsens apocalyptic jungle juice.
 
Bumper denne. Hva er egentlig grunnen til at NEIPA er spesielt utsatt for oksidering? Er det pga havre, hvete eller mengde humle, eller annet? Eller er det bare en myte?
 
Sjekk ut fermentasaurus, med trykksett tapper den direkte til fat fra en slange som flyter ca 2 cm under overflaten. I tillegg kan man karbonere under gjæringsprosessen :) Har ikke prøvd neipa men funker fjell på andre ales
 
Bumper denne. Hva er egentlig grunnen til at NEIPA er spesielt utsatt for oksidering? Er det pga havre, hvete eller mengde humle, eller annet? Eller er det bare en myte?

Humlearomaene er noe av det første som svekkes ved oksidering, og disse er spesielt viktige i NEIPA. Oksidert humle kan også gi osteaktig aroma, som er særdeles uønsket i en NEIPA.
 
Etter min erfaring og feiling så Må en gjøre cold crash på Neipa da det rett og slett flyter så mye humle rundt i øllet, og dette lager problemer for tappeutstyr, fat, flasker, kraner you name it. Cold crash bør da gjøres ved å unngå å suge luft tilbake til karet under nedkjøling. Løsning med å samle co2 i flaske mot slutten av gjæringen, for å så suge tilbake bør fungere her. Det finnes en del tråder om dette. Gjæringskaret må være tett mot lokk, så bruk et kar uten skader.

Hvorfor Neipa oksiderer så lett er ikke så godt å si. Missfargingen grunnet oksidering er også kraftig fremtredende i en Neipa.
 
Tilbake
Topp