Sekundærgjæring - trenger råd

Hei folkens,

Jeg har brygget en Anchor Steam-klone som etter å ha gjæret en stund på 15 grader begynner å bli moden for lagring.
Dette er imidlertid første gang jeg prøver meg på sekundærgjæring, og i den forbindelse er jeg bekymret:
Jeg benytter hvite 30-liters plastdunker fra Bryggeland til gjæring. Hvis jeg overfører ølet (24 liter) til en slik når jeg er på ca 1.020, vil det frigjøres tilstrekkelig CO₂ til å danne et teppe over væsken og redusere risiko for oksidering?
Burde jeg heller gå til anskaffelse av et mindre gjæringskar for dette formålet (for eksempel 23-liters Better Bottle)?

Lagring på sekundærkar er som regel unødvendig om du ikke skal ha fatt i gjæren før tørrhumling eller tapping på fat/flaske. Og ja, det øker faren for oksidering og er ellers unyttig. For å si det på en annen måte: ikke gjør det.

Kjetil S skrev:
Lagring på sekundærkar er som regel unødvendig om du ikke skal ha fatt i gjæren før tørrhumling eller tapping på fat/flaske. Og ja, det øker faren for oksidering og er ellers unyttig. For å si det på en annen måte: ikke gjør det.

Takk for svar. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men siden dette er en slags lager (California Common) er det nødvendig for stilen å gi det en periode med lagring.
Hvis ikke hadde jeg bare tappet direkte.

Ikke for å hijacke tråd, men jeg ser ikke helt nødvendigheten med å danne en ny da tittelen på denne holder i massevis..
Saken er:
Jeg dreit meg ut igår og racket en IPA med 1,066 OG over på sekundærfat etter 7 dager som følge av diverse anbefalinger rundt omkring. Målte 1,022 etter omstikk og etter enda litt mer søk/lesing innså jeg at den kommer til å bli stående der.
Siktet egentlig mot 1,014-16.
Har derimot en annen dunk som skal flaskes idag hvor det ble brukt samme type gjær.
Spørsmål er da om jeg kan ta litt av gjærkaka og:
-A: Ha den rett oppi dunken med IPA
-B: Lage starter som går i dunken med IPA
(evt hvor mye som bør brukes til dette eller om dette er fy-fy..)
ELLER:
-C: Kjøpe et rør ferskgjær
-D: Drite i det og la det stå til

Takk.

Ombustvedt skrev:
Kjetil S skrev:

Takk for svar. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg, men siden dette er en slags lager (California Common) er det nødvendig for stilen å gi det en periode med lagring.
Hvis ikke hadde jeg bare tappet direkte.

Du trenger ikke lagre i en bøtte.....
Du kan lagre på flasker eller fat, så helt enig med Kjetil S: "Sekundærgjæring" i bøtte er bortkastet.

Tilbake
Topp