ser ikke så mye om Fermaid K

Nå har jeg allerede tilsatt sink, virket ikke som det var nødvendig nei, fin og solid gjæring på gang med høy krausen. Hvorfor heter det undergjæret egentlig, stemmer ikke med det jeg ser når jeg brygger lagerøl.
Det gjør sikkert ikke noe at du har tilsatt det.

Det virker som om det er enighet blant de lærde om at undergjæret/overgjæret er et utdatert begrepspar. Det er jo riktignok ingen lagergjær - så vidt jeg veit, da - som kan konkurrere med klassiske topphøstere når det gjelder å bygge skum. Men med moderne gjæringsteknologi (lukka tanker) har ale-gjær begynt å oppføre seg mer likt lagergjær.

Det hadde jo vært interessant å topphøste lagergjær over mange generasjoner, og se om den kunne utvikles til å bli en topphøster. Det går sikkert an å høste nok gjær under gjæringa til sette en starter på. Skjønt det er praktisk at lagergjæren er såpass moderat når det gjelder det å bygge skum. Jeg kan gjære 29 liter i flat bottom'en uten at det tyter over:).
 
Det hadde ikke vært noe problem å topphøste mer enn nok av denne ihvertfall :)

Vis vedlegget 69783
Var akkurat nede og inspiserte den pilsdunken jeg satte i forgårs. Den var også rimelig lodden, og kunne sikkert høstes. Det skal jeg i og for seg gjøre i dag, for jeg pleier å fjerne det brune guffet samtidig som jeg gir en liten ekstra dose Fermaid O. Kanskje jeg skulle teste å sette en starter? Fordelen med topphøsting er at du kan gjenbruke gjær mye lenger enn med bunnhøsting.

Det blir jo ikke mye av det; det er et rimelig tynt skum, så det blir minst ett steg ekstra. Men jeg kjenner jeg begynner å få lyst til å teste.
 
Nå har jeg allerede tilsatt sink, virket ikke som det var nødvendig nei, fin og solid gjæring på gang med høy krausen. Hvorfor heter det undergjæret egentlig, stemmer ikke med det jeg ser når jeg brygger lagerøl.
Det er et tulleuttrykk har jeg alltid sagt, det kalles det fordi gjæringen ved kaldgjæring er roligere og det ser ut som at det kun foregår på bunnen mens over/varmgjæringen tydelig vises i hele gjærkaret.
All gjæring foregår i hele gjærkaret.

Ved et besøk på Urguell spurte jeg hvordan de fikk all gjær samlet i bunnen på konetankene,(hadde da planer om å bygge konetank, trykkgjæring og alt mulig siden jeg var ganske ny i brygging) svaret var "no problem, it bottom fermenting"
spurte ikke noe mer side det tydelig var en guide som hadde pugget manuset sitt.
 
Nå har jeg allerede tilsatt sink,
Blir det ikke en smule feil å tilsette Servomyces i gjæringstanken?
Servomyces er vel en aktiv gjærstamme som er beriket med sink, som skal tilsettes 10 min. kok for å deaktivere den aktive gjærstammen og servere gjæren din med sink som er lagret i cellestrukturen på den nå døde (kokte) gjærenstammen?

Lallemand skriver:
"Servomyces™ is an active, naturally zinc-enriched Saccharomyces cerevisiae yeast that contains between 50,000-60,000ppm
of zinc within its cellular structure. The name Servomyces™ is derived from the fact that the active yeast is added to the kettle
as a sacrificial ‘zinc-bearing’ yeast to serve the chosen fermentation yeast."

"Servomyces™ is added at the end of the boil to inactivate the yeast while keeping the zinc in the cellular matrix.
The zinc derived from Servomyces is therefore considered to be more bioavailable compared to the addition of mineral zinc."

Kokte du Servomyces før du du tilsatte den i gjæringskaret?
 
Blir det ikke en smule feil å tilsette Servomyces i gjæringstanken?
Servomyces er vel en aktiv gjærstamme som er beriket med sink, som skal tilsettes 10 min. kok for å deaktivere den aktive gjærstammen og servere gjæren din med sink som er lagret i cellestrukturen på den nå døde (kokte) gjærenstammen?

Lallemand skriver:
"Servomyces™ is an active, naturally zinc-enriched Saccharomyces cerevisiae yeast that contains between 50,000-60,000ppm
of zinc within its cellular structure. The name Servomyces™ is derived from the fact that the active yeast is added to the kettle
as a sacrificial ‘zinc-bearing’ yeast to serve the chosen fermentation yeast."

"Servomyces™ is added at the end of the boil to inactivate the yeast while keeping the zinc in the cellular matrix.
The zinc derived from Servomyces is therefore considered to be more bioavailable compared to the addition of mineral zinc."

Kokte du Servomyces før du du tilsatte den i gjæringskaret?
Du har rett; dette er rett og slett en tørrgjær, og ikke et autolysat, dvs. død gjær som har gått i oppløsning (autolysert) før tørking, som f.eks. Fermaid O.

Fra dataarket til Lallemand:
Please Note: Servomyces L50 is a live organism and as such
dosage in the wort prior to the end of boil is recommended for
deactivation.


Takk skal du ha:). Dette hadde jeg ikke fått med meg.
 
Blir det ikke en smule feil å tilsette Servomyces i gjæringstanken?
Servomyces er vel en aktiv gjærstamme som er beriket med sink, som skal tilsettes 10 min. kok for å deaktivere den aktive gjærstammen og servere gjæren din med sink som er lagret i cellestrukturen på den nå døde (kokte) gjærenstammen?

Lallemand skriver:
"Servomyces™ is an active, naturally zinc-enriched Saccharomyces cerevisiae yeast that contains between 50,000-60,000ppm
of zinc within its cellular structure. The name Servomyces™ is derived from the fact that the active yeast is added to the kettle
as a sacrificial ‘zinc-bearing’ yeast to serve the chosen fermentation yeast."

"Servomyces™ is added at the end of the boil to inactivate the yeast while keeping the zinc in the cellular matrix.
The zinc derived from Servomyces is therefore considered to be more bioavailable compared to the addition of mineral zinc."

Kokte du Servomyces før du du tilsatte den i gjæringskaret?
Som jeg har forstått det er Servomyces ikke levende, men død gjær. Når de skriver "inactivate the yeast" så vil jeg tro de mener desinfisere.

I alle tilfelle, jeg kokte den i vann og avkjølte før jeg tilsatte på tanken.
 
Du har rett; dette er rett og slett en tørrgjær, og ikke et autolysat, dvs. død gjær som har gått i oppløsning (autolysert) før tørking, som f.eks. Fermaid O.

Fra dataarket til Lallemand:
Please Note: Servomyces L50 is a live organism and as such
dosage in the wort prior to the end of boil is recommended for
deactivation.


Takk skal du ha:). Dette hadde jeg ikke fått med meg.
Ok, den er levende ja, da vet vi det :)
 
men spiller det noen stor rolle så lenge den ikke er diastaticus?..
Er jo ikke store mengdene man bruker
Det kommer vel an på hvilken gjær man bruker. Jeg aner ikke hvor attenuativ servomycesgjæren er, men om den er mer attenutaiv enn den gjæren du bruker, kan den kanskje sørge for at du får nokså langdryg gjæring? Jeg hadde i alle fall ikke tatt noen sjanser. Det er jo helt unødvendig.
 
Tilbake
Topp