Sikkerhet i selvbygg med varmelementer og PID-styring (DIY Sous Vide)

Har nylig satt sammen min egen sous-vide-koker. Denne er montert opp i en treboks med 2 vegg-uttak på som styres av en Sestos PID.
Som varmeelement bruker jeg en helt vanlig kokeplate fra Jula, som er jordet.

Oppsettet fungerer knallbra, og ser mye bedre ut enn min opprinnelige 20L plasttank med dyppvarmere.

Men greia er at jeg ikke føler meg helt komfortabel med å forlate huset med oppsettet stående ubevoktet, noe som mildt sagt begrenser mine gjøremål når svineknokene blir best etter 30 timer i badet.

Jeg ønsker innspill på hvordan man best sikrer et slikt oppsett, hva som helst, som gjør det noe tryggere.

Selv har jeg identifisert et par momenter:

1. Releet blir varmt
Tiltak: Kjøleribbe og ventilasjonshull i boksen, temperaturen inni boksen dalte fra 35 grader til romtemp

2. Jording
Tiltak: Har nå viderekoblet jorden fra inntaktet til mine egne uttak på boksen

3. SSR-Releer (dette i følge internett) legger seg ofte i ON-stilling når feil oppstår. Dette er svært uheldig, da vil kokeplaten min bli stående konstant på og etterhvert tørrkoke og muligens brenne ned kåken. Lite ønskelig. Er det noen smarte huer der ute som har en løsning på dette som ikke koster skjorta? En komfyrvakt til flere tusen blir litt i overkant...
Kan PIDens alarmfunksjoner brukes sammen med et annet relee for å bryte 220v ved for høy temp eller noe liknende?
 
Hvis du er bekymret for varme kan en temperatursikring våre en enkel og grei løsning. Har sett slike i bla. kaffetraktere og Webasto dieselvarmere. Selv har jeg brukt disse i utstyr beregnet for eksplosjonsfarlige områder og fått det godkjent av Nemko. Sjekk f.eks. ELFA bestillingsnummer 33-260-71, finnes for temperaturer fra 72 til 240 grader.
 

Vedlegg

  • tempsikring.jpg
    tempsikring.jpg
    9,4 KB · Sett: 413
En SSR vil ikke slå seg av hvis den blir for varm, da må nettstrømmen brytes, skulle den bli enda varmere må den byttes ut.
Løsningen er en kjøleribbe, bruker det selv i ubevåktet anlegg,
 
Stephan Olsen skrev:
Du kan jo evt. kjøpe deg en UT-200 eller en STC-1000 som du stiller inn ei max-grense på.
Hva skiller en sånn STC-1000 fra en PID egentlig?
Den UT-200en virker som et greit alternativ, men medfører enda en (stygg) dings med ledning på kjøkkenbenken

Toresito skrev:
Hvis du er bekymret for varme kan en temperatursikring våre en enkel og grei løsning. Har sett slike i bla. kaffetraktere og Webasto dieselvarmere. Selv har jeg brukt disse i utstyr beregnet for eksplosjonsfarlige områder og fått det godkjent av Nemko. Sjekk f.eks. ELFA bestillingsnummer 33-260-71, finnes for temperaturer fra 72 til 240 grader.
Interessant, hvor(dan) monteres en slik på et elegant vis?

Oddvar Demmo skrev:
En SSR vil ikke slå seg av hvis den blir for varm, da må nettstrømmen brytes, skulle den bli enda varmere må den byttes ut.
Løsningen er en kjøleribbe, bruker det selv i ubevåktet anlegg,

Riktig, det er akkurat dette jeg har lest meg frem til, og som jeg skriver i førsteposten har jeg montert på kjøleribbe og laget noen hull for ventilasjon.
Selve boksen føler jeg meg trygg på at er tilstrekkelig godt bygget, men jeg er redd for hva som vil skje skulle SSRen henge seg og/eller bli stående i påslått stilling, slik at kokeplaten står på konstant og jeg ikke er hjemme.

Hvordan gjør dere andre Sous Vide'ere dette?
 
Det er vel kanskje også eit element av forsikring ein bør tenkja på.   Om ein forlet husvære med eit "apparat" på -f.eks. vaskemaskina igang - kan ein vel rekna med at forsikringa kan bli avkorta dersom uhellet skulle vera ute.    

Deretter er det også spørsmål om kvalitet på dei elektriske dingsane vi har rundt oss.     I Norge har vi (har vi det framleis mon tru) ei godkjenningsordning kalla Nemco og innan EU har dei CE-godkjenning.     Mykje av det vi kjøper på Ebay som kjem frå Kina kan ha eit merke som tyder på at det er CE godkjent - men her skal ein vera skeptisk - det kan like gjerne bety "China Export".    For min del er del vel slik at til bryggjeprosess er det vel greit nok om utstyret skulle vera feilmerka og ikkje godkjent all den tid det ikkje er direkte livsfarleg - dei fleste er vel såpass våkne under bryggjeprosessen at om noko skulle bli for varmt og ta fyr - så brenn neppe huset ned.    

Brukar ein slikt utstyr over lengre tid og utan tilsyn - er det vel kanskje grunn til å vera meir skeptisk - eg ville iallefall ha vore skeptisk til det.    
 
På min herms-sløyfe bruker jeg vannkoker, den slår seg automatisk av ved kok. Under normaldrift slår den aldrig ut :)
Jeg bruker også en cpu kjøler med vifte på ssr-releet.
 
MariusAH skrev:
Toresito skrev:
Hvis du er bekymret for varme kan en temperatursikring våre en enkel og grei løsning. Har sett slike i bla. kaffetraktere og Webasto dieselvarmere. Selv har jeg brukt disse i utstyr beregnet for eksplosjonsfarlige områder og fått det godkjent av Nemko. Sjekk f.eks. ELFA bestillingsnummer 33-260-71, finnes for temperaturer fra 72 til 240 grader.
Interessant, hvor(dan) monteres en slik på et elegant vis?

En grei måte å montere den på er å bøye den til en U og skru pinnene fast i en rekkeklemme. Fest rekkeklemmen nær det varme punktet og bøy pinnene slik at sikringen ligger an mot underlaget. Den gjør nytte i "friluft" også, men da ville jeg brukt laveste temperatur.

Lodding og krympestrømpe er ikke noe god ide på en slik, det har jeg testet ut.
 
Tilbake
Topp