Sirkulasjonspumpe på netthandel brygger?

zith

Hei, vi har montert en sirk.pumpe på netthandelbryggern vår som vi bruker til mesk, men vi sliter med at vannet ikke kommer igjennom malten i maltrøret, nivået på vannet mellom koker og maltrør blir lavere en nivået i maltrøret. Må liksom grave med tresleiv i malten for å få vannet til å renne igjennom, og da er jo poenget med pumpen borte.
Noen som har vært borti lignende?

Med høye smale bryggere et dette typisk. God varmeoverføring til maltrøret og høy nok varme hjelper. Dvs at du må ha varm mesk opp langs sidene på maltrøret. Noen liter med kokende vann over maltrøret kan også hjelpe sirkulasjonen i gang. Greia er at blir det for kaldt i toppen av maltrøret så blir det så godt som tett.

Jeg bruker en Speidel pumpe på min netthandel brygger. Den tåler å tygge endel, så den går ikke så fort tett. Du "må" røre litt i begynnelsen, men hvis du ikke har for stor flow på pumpa så renner det igjennom, selv om det blir nivå forskjell. Bare pass på at det ikke renner over kanten på maltrøret.

Jeg bruker en Speidel pumpe på min netthandel brygger. Den tåler å tygge endel, så den går ikke så fort tett. Du "må" røre litt i begynnelsen, men hvis du ikke har for stor flow på pumpa så renner det igjennom, selv om det blir nivå forskjell. Bare pass på at det ikke renner over kanten på maltrøret.

Er ikke pumpa som blir tett med selve malte i maltrøret :)
@Fred har bestilt opp en sånn nå så får vi se hvordan det går ;)

Har forøvrig borret opp lokket og montert pumpa til et dyse hode fra et sprinkleranlegg for å fordele vannet rundt om i kokeren, men kanskje det er bedre å legge et rør så den spruter rett i maltrøret ?

Har en sånn NH koker og bruker pumpe. Struper kranen før pumpa og kjører pumpa i perioder for å få gjevn temp i mesken. Har på 20 brygg kun fått mesk som gikk tett en gang, enkelt fikset med tresleiva og rote litt i bunn. (var ett brygg med flaka mais)

Tilbake
Topp