Skummer no infernalsk fra corny...

TomS

 
Heisan.
Har hatt ett par 12 l corny stå i garasjen med Brown ale. Har hatt perfekt karbonering og nydelig skum. I natt derimot har det vært 8 minusgrader, og når jeg nå tappet med picknic-kranen kom det bare skum. Noen som har en forklaring? Og selvsagt også en løsning på problemet...

Tusen takk.
 
Jo kaldere veske, jo mer CO2 kan den ta til seg ved samme trykk. Ikke nødvendig å ha CO2 tilkoblet når karbonering er ferdig. Kun noe behov ved tapping. Må da ha lavere trykk om ølet er kaldere.
 
Okidok. Hva gjør jeg? Har løftet fatet inn og tatt "luftet" ut fatet for trykk. Skal jeg bare la det stå til den roer seg?
 
Etter hvert som temperaturen stiger, vil ølet frigi CO2. Dette lufter du enkelt ut via ventilen i lokket. Luft ut til det nesten er trykkløst, trykket vil relativt raskt bygge seg opp når CO2 frigjøres, luft ofte, helt til det blir bra.
Det kan derimot ta ganske lang tid før ølet oppnår riktig "CO2-blanse" for angitt temp og trykk. Kanskje dager....?? Lykke til!
 
Sist redigert:
Det er også mulig at noe veske har fryst i slangen eller andre steder som skaper skummet. Sett fatet i romtemperatur i noen timer og se om det fortsatt skummer like mye.

Skummer det fortsatt, så har du nok fått overkarbonert ølet.
 
Hadde samme styret her i kveld. Hadde folk på pinnekjøtt og jeg hentet like godt inn et fat i fra garasjen.
Tappet ut trykket så var alt greit igjen.
 
Tilbake
Topp