Skumproblemer

Hei

Jeg har brygget en del forskjellige typer øl og har stort sett lagret disse på fat. Men for en tid tilbake kjøpte jeg en flaskefyller for å prøve å fylle ferdig karbonert øl på flasker. Selve fyllingen går forsåvidt greit, men alt ølet er på flaskene er "dau" når jeg åpner de igjen etter noen dager. Noen som hvet hva som kan gjøre dette? Jeg har testet korkene og det virker som de er tette.
Det er fint skum på ølet når jeg tapper fra fat og rett i glass, men når jeg slår i glass det som er på flaskene er det lite til null skum....  :attevar:

Beergun? Jeg også har fått noen daue, men det er kun på de som ikke er fylt helt opp. Også bruker jeg lang tynn slange med ca 0,2bar ved fylling. Det funker greit. Ble bare skum og griseri når jeg prøvde å fylle med de slangene som fulgte med. Vet ikke om det er slik som er riktig men det funker hvertfall! :)

Nei jeg har ikke komt så langt at jeg har fått innvestert i en beergun. Jeg bruker bare en slik http://www.bryggselv.no/products/flaskefyller-tappestang

Den er ikke brukbar til å fylle fra fat til flaske, den er for flasking etter endt gjæring. Ville heller tappet i flaske fra krana før jeg ville brukt den tappestanga.

runarstock skrev:
Den er ikke brukbar til å fylle fra fat til flaske, den er for flasking etter endt gjæring. Ville heller tappet i flaske fra krana før jeg ville brukt den tappestanga.
Ok, da vet jeg det. Har du noen forslag til hvordan jeg da kan fylle flaskene fra fat uten Beergun?

Kjøl ned øllet så lavt du klarer. Kjøl ned flaskene (Kan ha de i fryser) Fyll som du har gjort. men bruk lavt trykk på fatet

Du kan da klare å bevare Co2, men holdbarheten er kort pga oksygenet i flaskene

jeg bruker en pex slang i krana som tappetut

Jeg har brukt partykran til å tappe øl på flaske som skal drikkes samme dag. Det har vært greit med kullsyre i ølet.

Tilbake
Topp