Skylling av mesken

Jeg skal prøve meg på en all grain prosess for første gang (har aldri brygget før), og har noen spørsmål til forumets erfarne bryggere.
Jeg er litt usikker på hvordan skylling av gjøres på best mulig måte. Har sett eksempler på alt fra å tømme varmt vann rett på mesken, eller aluminiumsfolie med hull i, og mere sofistikerte rislings anlegg. Har det stor betydning for resultatet om man benytter den ene eller andre metoden?

Skal vannet være kokende eller er det en spesifikk temperatur som er riktig, og er det rent vann som brukes eller er det oppvarmet vørter som sprinkles over?

En tredje ting er veskemengden. Når man skal meske for en vørtermengde på for eks 23 liter, hvor mye vann tar man så i mesken og hvor mye går tili skylling. Og i oppskrifter står det for eks vørtermengde 23 l og sluttvolum på 20 l. Hvor i prosessen forsvinner de 3 literne. Er det ved omtapping og slikt?

Dette er jo fundamentale ting å holde rede på, så jeg håper det er gode råd å få der ute..

Hei
Som du selv sier, er det flere måter å gjøre dette på.
Selv bruker jeg partiskylling fordi jeg føler det er enklere en kontinuerlig skylling, og bruker følgende prosedyre:
mesker med 2,5 liter pr kilo malt. Jeg brygger som regel 25 liter med OG på ca 1050, det vil da si at jeg bruker ca 5 kilo malt, og da 12,5 liter vann.
Under meskingen forsvinner det ca 1 liter pr kilo malt, altså 5 liter. Før skylling har jeg da fått ut 7,5 liter vørter.
Siden jeg også mister ca 10% under koking, må jeg ha 28 liter til kok.
De 20,5 literne jeg da mangler, deler jeg i to, varmer til 75 grader (selvsagt på forhånd), heller det jevnt over mesken, rører godt og lar stå i 15 - 20 min. tapper av en liter som jeg heller tilbake over mesken, og tapper deretter ut resten før jeg gjentar prosessen.

Tilbake
Topp