Smak og aromahumle. Kjøling av vørter før tilsetting

Thomas Eddie Jacobsen

Norbrygg-medlem
Er ny på forumet, men har ikke klart å finne noe som belyser dette godt.

Får lite ut av smak og aromahumle i en pils jeg har brygget. Har snaue 70 liter i gryta etter kok. Har i smak 15 min og aroma 5 min. 100 g Saas på begge ( 45 g Magnum til bitterhet)

Har ca 10 grader i kran for kjøling i motstømskjøler , 15 meter 15 kobber. bruker ca 30 min for å få det i 2 gjæringskar på ca 12 - 13 grader. Tror humla blir for lenge i før kjøling.

Lurer på om det er fornuftig å kjøle hele vørteren ned ved å bruke motstrømskjøleren med resirkulasjon i gryta til ca 65- 70 grader før tilsetting av smak og aroma humle, evt. smak før kjøling og aroma etter.

Er dette en god måte å gjøre dette på?
Andre forslag?

Sist redigert:
Hvis jeg husker riktig så er saaz dominert av mye humulene, denne oljen skal tåle koking "godt". Tror egentlig ikke at du skal trenge å kjøre noen "IPA-teknikker". Du kan jo tørrhumle for mer fersk aroma. Men husk at saaz er ikke er amerikansk-type humle, det er begrenset hvor mye "bombe" du får ut av et øl med saaz.

Brygget en Bohemian Lager med 40IBU (25l batch) og Saaz humle ved 30min (50g), 10min (30g) og 0min (30g), resten Magnum ved 60min....Meget vellyket øl med frisk og spicy humle smak.

Hvis jeg husker riktig så er saaz dominert av mye humulene, denne oljen skal tåle koking "godt". Tror egentlig ikke at du skal trenge å kjøre noen "IPA-teknikker". Du kan jo tørrhumle for mer fersk aroma. Men husk at saaz er ikke er amerikansk-type humle, det er begrenset hvor mye "bombe" du får ut av et øl med saaz.
Er egentlig ikke intressert i bombe, men et lite puff kunne vært greit. Lurer på om feilen er at jeg ikke kjøler hele gryta på en gang.

Tilbake
Topp