Smaken av ferskingbrygg

Hei!

Jeg har ved to anledninger forsøkt meg på ølbrygging, begge gangene en IPA inspirert øl av maltekstrakt. Problemet er at begge batchene fikk en ganske identisk usmak.. Vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive smaken, men det var en litt tung, metallisk, ufrisk fruktighet som preget smaksbildet. Det var ikke udrikkelig, men smakte slett ikke kjøpeøl! Det skal også nevnes at man ble fyllesyk av å drikke fire stykker.. Så noe har gått galt! Jeg har handlet inn til å brygge en hveteale nå, og vil for enhver pris unngå en gjentagelse av denne usmaken, så jeg trenger litt råd. Det jeg selv tror kan være problemet er disse tingene: Jeg luftet ikke vørteren da jeg overførte fra kokekjel til gjæringspann, stolte på at plaskingen som oppsto ved tappingen fra kjelen ville være nok. Jeg tilsatte gjæren ved ganske høy temperatur, kanskje 25 til 28 grader, husker ikke helt. Jeg hadde gjæringsbøtta i et skap på kjøkkenet, og det var nok litt varmt der, kanskje 20-22 grader lufttemperatur.
Så kan noen av disse tingene være hovedsynderen, eller er det andre faktorer jeg ikke har tenkt på?
Til sist må jeg nevne, jeg lot den siste flaska fra forrige batch stå et halvt år i kjellertrappa før jeg åpnet den, og smaken var nøyaktig den samme, ikke værre, ikke bedre..
Blir takknemlig for innspill her!

Høy temperatur og dårlig belufting av vørteren etter kok før gjærtilsetting er oppskriften på dårlig øl  ;D
Du mangler å underpitche gjærmengden også, så er det nesten komplett.  ;D

Fuselalkoholer produseres særlig hvis starten av gjæringen foregår ved høy temperatur. Her har du nok svaret på fyllesyken.

Ok, takk for svar! Denne gangen skal jeg riste gjæringspannet godt før jeg tilsetter gjær, ved 18-19 grader, og sette bøtta på et rom som holder denne temperaturen, så får jeg håpe det blir bedre øl nå! :)

Husk forøvrig at temperaturen i ølet fort kan komme opp i fire-fem grader mer enn romtemperaturen under den mest aktive fasen i gjæringen.

Ok, så jeg burde ha enda lavere temperatur i rommet de første dagene da? Kanskje 15-16 grader?
Har forøvrig et spørsmål til: Hvis jeg skal koke ca 24 liter øl totalt,- kan jeg koke 10L vann, med 4L ekstrakt, og så tilsette resten av vannet kaldt rett fra springen etter at kokingen er over, eller bør det vannet også kokes først? Tidligere har jeg kokt hele brygget sammen i en kjele på 26 liter, det blir noe tungvindt og tidkrevende!

Jeg brygger selv ekstrakt i en 14l kjele. Ha halve ekstrakten (2L) i fra starten av, men spar siste halvdel til de siste 15 min. Ved å halvere vannmengden OG ekstraktmengden vil du ha samme forhold mellom de to, og du vil få riktig utbytte av humlen. Synes hvertfall jeg kan huske å ha lest noe slikt ang ekstraktbrygging.

Når det gjelder vann fra springen, så er vell det riktige og formelle svaret at alt må kokes. Men jeg gidder aldri det. Jeg steriliserer to litermål, setter springen på full dryler, og fyller opp de to om hverandre med vann, og passer på å KASTE vannet, en liter av gangen, nedi gjæringsbøtta. :) På den måten får jeg litt ekstra oksygen inn i blandingen. Min teori (tror kanskje andre på forumet også har sagt det?) er at norsk vann er så rent og pent at jeg bare kan bruke det rett fra springen. :D

Tilbake
Topp