Spørsmål om vasking av gjær.

Uv

God kveld.
Jeg har sett noen filmer på nett om dette med vasking. Har alikevell noen spørsmål til min første "vasking".
Er det noen annen grund til vasking annet en og få separert øl, gjær og trub?
I mitt tilfelle så ble minimalt/ingenting av humlen med i gjærdunken etter kok. Forøvrig så var det ikke noe tørrhumling. 
Trenger man da og vaske? Mulig litt tåpelig spørsmål da de fleste vasker 2-3 ganger på YouTube :)
Bildet er tatt 45.min etter det ble tappet fra gjærdunken.
ry6e2uge.jpg

Endel av argumentet er å fjerne en del av de proteiner og lipider som felles ut under gjæringen. Hvorvidt disse kan sette preg på neste batch,  må eksperten uttale seg om.
Vi lar vørteren sedimenter et par timer før tapping, og har dermed minimalt med trub annet en det som gjæringen produserer. skille mellom død og levende gjær er vanskelig å skille visuelt. (jeg er nærsynt ;D)

se på de nederste 2-3 cm.. er det fargeforandring( de virker litt mørkere) . Da er det trub du ikke vil ha med i neste øl

Vi siler/filtrerer da vi tapper, så 99% av humlen blir igjen, hvertfall så tilsynelatende :) men jeg tittet på den Idag, det er ikke noe skille, det er litt veske på toppen. Ellers er fargen lik på all gjæren i flaska.
Gahr, O'gjær Gud, har du noe hjelpende ord? :) :) :)

Det er, sånn i grove trekk, fire ting som er i bunnfallet i gjæringskaret: Levende gjær, død gjær, humlerester og proteiner (break-materiale). Å vaske gjæren reduserer mengden proteiner, i tillegg til at det tynner ut farge- og smakselementer. Død gjær fjerner du ikke ved vasking.

Det er i utgangspunktet ikke noe stort problem om du får med noe protein og humle fra batch til batch. Det gjør det vanskeligere å ha kontroll på gjærmengden og kan påvirke ølet ørlite, men ikke betydelig. Den viktigste grunnen til å vaske gjær, mener jeg er å kunne bruke gjæren på nytt i en batch der smaksstoffer er viktig å bli kvitt. Et eksempel kan være å bruke en gjær fra en porter i en IPA.

Godt spørsmål, dette lurer jeg på også. Hvis man f.eks bruker mr.malty, bruker man da dato tilsvarende den dagen den ble vasket/lagret i beregningen?

Har lest litt selv og kommet frem til at 1-3 dager er perfekt. Etter 4 uker er tallet på levende celler halvert. Altså bør den ikke stå mye over 1mnd

Men lurer litt på hvordan gjær kan lagres lengre. Hvordan gjør foreksempel bryggeriene det, fryses det?

I en gjærbank fryses gjær som regel i tanker med flytende nitrogen. Husk at dette kun er snakk om små prøver av hver stamme.

Bryggeriene bruker jo gjær kontinuerlig, så der der tid mellom gjenbruk et mye mindre problem enn for hjemmebryggere.

Men får ikke bryggeriene problemer når gjæren er brukt gjennom flere generasjoner, 10 foreksempel. Oppstår det ikke mutasjon forrurensing osv.

Hvis ikke:
Kunne vi latt gjæren stå tre uker, lagt en starter, vakset denne og latt dette stå tre uker osv. Ikke noe jeg planlegger og gjøre bare spessielt interessert :)

gustavf skrev:
I en gjærbank fryses gjær som regel i tanker med flytende nitrogen. Husk at dette kun er snakk om små prøver av hver stamme.

Bryggeriene bruker jo gjær kontinuerlig, så der der tid mellom gjenbruk et mye mindre problem enn for hjemmebryggere.

Hvor lenge har du latt gjær stå før du bruker den?

Tilbake
Topp