Substitutt for WLP 009 Australian Ale?

Er det noen som har forslag til alternativ til WLP 009 Australian Ale? Skal lage noe Sparkling Ale lignende.

På forhånd, takk :)

Tror ikke det; WLP009 er visst ganske unik.

Jeg skal likevel prøve WLP002 på en Sparkling Ale nå til helgen. Blir spennende å sammenligne med WLP009. (Grunnen til at jeg prøver WLP002 er at jeg har slurry stående) Selvfølgelig blir det lav mesketemperatur og en andel sukker. Lav OG og lav FG.

Jeg ville foreslått WLP007 eller WLP013, men de er ikke egentlig så veldig like... WLP009 er en svært fin gjær.

Men WLP009 er da ikke umulig å få tak i for tiden. Sjekk for eksempel Bryggselv. På den annen side var kanskje den opprinnelige posten litt gammel. Jeg brygget en sparkling ale for noen dager siden. Veldig fruktig duft fra gjærlåsen, selv om jeg nok gjæret ved ganske lav temperatur.

Jeg har WLP009 i kjøleskapet og. Planen er å brygge 2 like og gjære med disse to gjærtypene.

Kan ikke si jeg vet så mye om Sparkling Ale og dette blir første forsøk; Blir de ikke veldig bitre med så lav FG og så mye røff humle? (EDIT: Tenker da på fks. Northern Brewer, Pride of Ringwood og fks. Cluster ved 32 IBU)

Erlendso skrev:
Jeg har WLP009 i kjøleskapet og. Planen er å brygge 2 like og gjære med disse to gjærtypene.

Kan ikke si jeg vet så mye om Sparkling Ale og dette blir første forsøk; Blir de ikke veldig bitre med så lav FG og så mye røff humle? (EDIT: Tenker da på fks. Northern Brewer, Pride of Ringwood og fks. Cluster ved 32 IBU)

Nei, det er ikke et røft øl. Noe av grunnnen er nok at man stort sett bare tilsetter humle én gang, altså tidlig i koketiden. Mye av de røffe elementene koker bort, så humlesorten har ikke så mye å si. Men jeg hadde nok styrt unna amrikanske sitrusbomber.

Tilbake
Topp