svak bitterhumle

Heisann, jeg satte i går kveld mitt fjerde brygg og gjorde en skikkelig tabbe. Jeg fikk brukt 12gram Hallertau Mittelfruh 3% alfasyre som bitterhumle ,istedenfor Nugget 14,8% alfasyre 90min. koketid.  Brygget skulle blitt en Steamer. Gjæringen har startet. Er det mulig å f.eks koke en halv liter vann med Nugget humle i 90min, kjøle ned og helle i gjæringsdunken for å tilsette bitterhet?  Eller fins det andre løsninger?  Håper dette kan reddes.
Mvh. Ole

Har ingen erfaring med produktet, men dette virker som en mulighet

http://bryggeland.no/humle-ekstrakt-isomerised-6-30ml.html

Supert, takk for svar. Dette bestilles sporenstreks. Mulig det kommer flere spørsmål om hvor mye jeg må bruke av det stoffet for å få riktig IBU.
Ole

Vanskelig sak dette, men humleekstrakt som nevnt kan redde deg. Hører at det er kraftige saker så vær forsiktig med dossering ;)

Personlig så er jeg ikke så begeistret for "fikling" med batchen etter at den er satt, annet enn å tørrhumle.
Jeg vill nok heller loggført nøyaktig det som ble gjort og sett på det hele som en erfaring og en god grunn til å brygge oppskriften på nytt, med riktige ingredienser senere.

Tilbake
Topp